Ny Volvo til én million - selges kun på internett

Lanserer ny XC90 på en svært spesiell måte.

Volvo "tar en Tesla" - og legger ut de første 1927 eksemplarene av nye XC90 til salgs bare på internett.
Volvo "tar en Tesla" - og legger ut de første 1927 eksemplarene av nye XC90 til salgs bare på internett.

Senere i dag skal verdens motorjournalister for første gang få se helt nye Volvo XC90.

Volvo har nemlig invitert til sniktitt på bilen som er en av deres viktigste nyheter på veldig mange år. 

Andre generasjon XC90 går i produksjon i Gøteborg i uke 5 neste år. Men allerede i starten av september vil det bli mulig å bestille bilen.

Bare for privatpersoner

Og her går Volvo virkelig nye veier. De skal nemlig legge ut 1927 eksemplarer av XC90 i en såkalt First Edition. Eneste mulighet for å kjøpe bilen, er via internett. Dette er kun åpent for privatpersoner - og det blir anledning for kunder over hele verden til å bestille bil, når den spesielle netthandelen åpner kl 16.00, den 3. september. Alt man skal behøve å gjøre er å legge igjen navn og kredittkortnummer, og betale et depositum på rundt 20.000 kroner.

Antallet 1927 er forresten slett ikke tilfeldig, Dette er nemlig året da Volvo ble grunnlagt.

Dette er bilene Volvo aldri laget

Mer Tesla enn Volvo? 

- Volvo regner selv med at de snaut 2000 bilene kommer til å bli revet ut i en fei. De har imidlertid laget et kvotesystem her, slik at de skal få en geografisk fordeling. Derfor er det all grunn til å vente at det vil komme eksemplarer til Norge også, forteller Brooms bilekspert Benny Christensen som er en av de inviterte på premieren i Stockholm.

- Men bestille bil via internett, det høres da mer ut som Tesla enn Volvo?

- He he, ja det kan du si! For Volvo er dette naturligvis litt gimmick, men det er også en verdifull måte å skape blest rundt nykommeren på, sier Benny.

Klar melding til Tesla-kunde: - Du MÅ hente bilen i morgen!

En million - blank! 

First Edition har unikt nummerte stigbrett og et karakteristisk merke på bakluken. Et sort onyxeksteriør og åtte-eikers, 21 tommers Inscription-felger kombineres innvendig med gyllenbrune nappa skinnseter, koksgrått dashbord og detaljer i valnøtt. De elektriske drevne forsetene er ventilerte. Setene på andre rad er oppvarmet og de to setene på tredje rad er elektrisk drevne

Vi snakker med andre ord om en svært velutstyrt modell. Så er da også prisen deretter.

- Ja, Øystein Herland som er administrerende direktør for Volvo i Norge avslørte prisen i går kveld. Her har man gått for et rundt tall - 1.000.000 kroner. Ja, én million! Da har den høyeste utstyrsnivå, dieselmotor på 225 hestekrefter, 4x4 og åttetrinns automatkasse, forteller Benny.

Halv pris på monster-SUVen

Aggressivt priset 

Når nye XC90 kommer til Norge i mars neste år, er det med en startpris på 725.000 kroner. Da har den 190-hesters dieselmotor og åttetrinns automat. Firehjulstrekk er naturligvis på plass og Volvo lover at også rimeligste gave skal være velutstyrt. I praksis skal man få komplett bil med metallic lakk og vinterdekk til 750.000 kroner.

Volvo har store ambisjoner for salget. Går det som de håper, blir XC90 klassens soleklare bestselger her hjemme, med rundt 1000 biler i året. Blant de argeste konkurrentene er biler som BMW X5. Mercedes M-klasse - og andre generasjon Audi Q7 som heller ikke er langt unna.

Stramt opplegg

Vi kommer tilbake med mer om nye XC90 etter hvert som programmet i Stockholm fortsetter:

- Vi har fått vite at vi skal ut i skjærgården, men ellers er det veldig mye hysj-hysj rundt dette. Volvo har et stramt regissert opplegg, og gjør tydeligvis alt for at ikke bilder og informasjon skal lekke ut på forhånd. Men nå er det i alle fall ikke mange timer til vi får se bilen for aller første gang, avslutter benny.

Fem eller sju seter? Det valget er enkelt!

Åpenhjertig Volvo-sjef: - Vi får bare én sjanse med XC90