En av høstens store bilnyheter står akkurat nå gjemt og innelåst et sted i Stockholm. I morgen skal den vises for aller første gang - da er det nemlig premiere på helt nye Volvo XC90. 

Motorjournalister fra hele verden er flydd inn. En av dem er Brooms egen Benny Christensen. Han har akkurat vært med på den første briefen om bilen. Og nå er han spent på morgendagen:

Skal bli bestselger

- Ja, dette er en utrolig viktig bil for Volvo. Ikke bare på verdensbasis, men også i Norge. XC90 er en imagebygger, dessuten en modell de venter seg betydelig salg av. Og det gjelder absolutt også det norske markedet. Her er det store forventninger, forteller Benny.

- Har dere fått vite konkrete salgsmål?

- Det har vi, og de må kunne betegnes som hårete. 1000 biler i året har Volvo ambisjoner om å selge. I denne bilklassen er det svært mye. Så er da også målet å selge 30 prosent mer enn nærmeste konkurrent, som i praksis er BMW X5, forteller Benny og legger til:

XC60 og X3_ Drømme-SUVer i duell

Aggressiv prising

- Prisen blir naturligvis svært viktig da, og den har vi også fått vite. XC90 skal starte på 725.000 kroner. Da har den 190-hesters dieselmotor og åttetrinns automat. Firehjulstrekk er naturligvis på plass og Volvo lover at også rimeligste utgave skal være velutstyrt.

- Den prisen høres ikke ille ut..?

- Nei, absolutt ikke. Det framstår for meg som svært aggressiv prising. I realiteten legger XC90 seg da ganske nært lillebror XC60 og den blir helt klart gunstig i forhold til de tyske premiumkonkurrenten, særlig når vi tar med i betraktningen hva de tar seg betalt for "ekstra" utstyr. For Volvo er det helt tydelig viktig å få volum her, det har nok veid tungt når de har priset bilen, mener Benny. 

Mer lyst på brukt SUV? Sjekk prisen nå

9100 biler i Norge

Nye XC90 erstatter en bil som har vært på markedet i hele 12 år.

Det er lenge for en bilmodell og salget har da også vært begrenset de siste årene. Likevel: XC90 har vært en suksess for Volvo i Norge.

- Ja, det ruller faktisk 9100 XC90 på norske skilter, halvparten av dem solgt nye her, den andre halvparten bruktimportert. Dette gir naturligvis Volvo en stor potensiell kjøpegruppe. Samtidig har man ambisjoner om å hente nye kjøpere. Her skal de helt klart bli kamp om kundene, mener Benny. 

Til Norge i mars

- Men når kommer den?

- XC90 går i produksjon i uke 5 neste år. Produksjonsstarten ligger altså endel fram i tid. Norsk lansering er lagt til kvinnedagen, 8. mars. I praksis vil importøren åpne for bestillinger i starten av oktober, de første kundene får altså bilene sine i mars, forteller Benny. 

XC90 blir ett av de store trekkplastrene på bilutstillingen i Paris som åpner i starten av oktober. Men først skal den altså vises i Sverige, for en bunke utvalgte journalister. Og Benny innrømmer at han er spent.

Fornøyd eier: - Ikke mobb bilen min!

Spent på designet

- Ja, så klart jeg er! Dette er jo en svært viktig bil for Volvo, de trenger virkelig at denne bilen blir en suksess. Det vi har sett av det innvendige, synes jeg lover veldig bra.

- Det store spørsmålet for meg er det utvendige designet. Her har spionbilder så langt vist en bil som ser litt stor og tung ut. Derfor er jeg spent på om det også gjelder produksjonsklar bil. Volvo fokuserer selv veldig på svensk og nordisk design - og sine egne røtter. Det kan slå flere veier. En ting er i alle fall sikkert: Det blir en spennende dag på jobben i morgen!

Rapportere hjem

- Da regner jeg med at det er gode muligheter for at vi hører mer fra deg?

- Det kan du nok være helt trygg på! Jeg skal rapportere hjem så fort jeg vet mer om nykommeren!

Mer spennende fra Volvo - sjekk denne!

Dette er foreløpig eneste smakebit av den nye XC90-fronten. I morgen blir den for første gang avduket.
Dette er foreløpig eneste smakebit av den nye XC90-fronten. I morgen blir den for første gang avduket.

Farvel til den gamle: Markerte også starten på en stor bladsuksess

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...