– Ikke tilfeldig at Northug-reklamen slippes nå

Retorikk-ekspert sammenligner Petter Northug med Rocky Balboa.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bli med på galskapen. Se alt av engelsk fotball.
Klikk her for å bestille det riktige abonnementet for deg før seriestart!

Petter Northug har holdt seg unna rampelyset siden han i starten av mai krasjet sin Audi A7 i beruset tilstand ved Byåsen i Trondheim. Skistjernen har kun sporadisk snakket med media, og da som oftest i forbindelse med konkurranser.

De neste ukene og månedene vil Northug dukke mye oftere opp på tv-skjermer landet rundt. I en ny Coop-reklamefilm sitter nemlig mosbyggen bak kassen og ekspederer kunder i et tempo en verdensmester verdig.

Se Northugs nye reklamevideo i videovinduet øverst!

Kommunikasjonsekspert  Kjell Terje Ringdal.
Kommunikasjonsekspert Kjell Terje Ringdal.

– Kan være rettet mot tiltalebeslutningen
At reklamefilmen slippes løs bare uker før den ventede påtaleavgjørelsen er ikke tilfeldig, mener retorikk-ekspert Kjell Terje Ringdal. 

– Det er ikke tilfeldig. Det er lov å bruke hodet og tenke. Dette er en del av det store tilbaketoget, det å komme hjem igjen til folk. Det kan være at den ensidig er rettet mot tiltalebeslutningen, men jeg tror også at det er en del av den allmenne gjenoppbygging, sier Ringdal. 

– Politimesteren vil kunne se Northug som en jovial fyr?

– Selv politimesteren går på do, selv politimesteren har følelser og selv politimesteren heier på en skiverdensmester, sier Ringdal.

Kjededirektør Håvard Jensen i Coop Extra sier via kommunikasjonsdirektør Kristin Paus at timingen på reklamefilmen ikke har sammenheng med den forestående påtaleavgjørelsen. 

– Vi skrev en ny avtale for to uker siden. Vi har prøvd å få den på lufta så fort det var mulig etter det, sier han.

– Det har ingen sammenheng med påtaleavgjørelsen?

– Nei, det var for å få den fortest mulig ut etter at vi signerte den nye avtalen.

Northugs promillekjøring går trolig som tilståelsessak. Han innrømmet selv promillekjøringen offentlig allerede samme dag som han kjørte av veien. Påtaleavgjørelsen var ventet i august, men politiadvokat Monica Grøtte Estenstad har uttalt at den tidligst kommer i starten av september.

Spiller på troverdighet
I mellomtiden ruller Northug-reklamen over tv-skjermen fra Lindesnes til Nordkapp. Ringdal mener den treffer godt.

– Retorikken opererer med troverdighet. Da sier man at man må være flink, man må ha karakter og man må ha en evne til å kommunisere. Jeg har sett reklamefilmen gjennom de brilleglassene. Hva er det som egentlig skjer? Det vi kan si er at dette er et sjarmrykk. Det er et troverdighetsprosjekt hvor man setter inn et støt på den sjarmerende og karakterfylte Northug. Dette er gutten som har gjort en feil, men som er folkelig. Han er venn med sine omgivelser og akter å komme tilbake, sier Ringdal.    

– Man ser en idrettsutøver man vet har surret litt, men som nå er på full fart tilbake med glimt i øyet. Det er som Rocky 3. Han skal komme tilbake igjen etter å ha vært langt nede, en remake av en helt. Virkemidlene er den gutteaktige trønderen som har litt vorspiel-humor. Han er en uimotståelig idrettsgutt som vi egentlig liker alle sammen. Dette er er en forsterkning av denne grunnleggende folkelige refleksen om at vi liker folk som har gjort en innsats, kanskje gjort en tabbe, men som viser vilje til å komme tilbake.

Ringdal tror ikke en ordfører eller næringslivstopp kunne gjort det samme.  

– Det ville ikke fungert. Vi ser at idretten gir større tilgivelse enn andre grupper i samfunnet, sier han.

– Kløktig reklame
Også PR-ekspert Rune Brynhildsen lar seg begeistre. 

– Førsteinntrykket mitt var veldig positivt. Jeg synes det er en kløktig og folkelig film. Det betyr nok vel så mye for Petter Northug i hans arbeid for å rehabilitere sitt offentlige image etter krasjen som for Coop, som er opptatt av å vise folkelighet og å selge varer, sier Brynhildsen.

– Jeg tror dette er en veldig viktig del av å vise en annen side av Petter Northug enn det vi har sett gjennom sommeren. Nå har han vist at han trener bra og vinner konkurranser. Han er på full fart tilbake, fortsetter Brynhildsen.

I reklamefilmen ekspederer Northug en soldat, en brannmann, et barn og en ung kvinne. Ekspertene er enige om at det er nøye planlagt.  

– Verden er ofte ikke så tilfeldig som man tror. Det er erfarne folk som står bak filmen. De er nok valgt med omhu, sier Brynhildsen.