Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SISTE: Islands meteorologiske institutt senket ved 14-tiden søndag risikonivået fra kode rød til oransje for vulkanen Bardarbunga midt i landet.

Overraskende kraftige jordskjelv forsterker frykten for et større vulkanutbrudd på Island. Ett av jordskjelvene som ble registrert under vulkanen Bardarbunga natt til søndag er det kraftigste siden krisen startet for vel en uke siden. Dette er også det sterkeste jordskjelvet som er registrert under vulkanen siden 1996.

– Disse jordskjelvene er tegn på at aktiviteten fortsetter. Vi vet imidlertid ikke om dette vil føre til et eksplosivt utbrudd. Det gjenstår å se, sier professor i geodynamikk ved universitetet i Bergen Kuvvet Atakan, til TV 2.  

Varslingskode rød

Island endret lørdag sin luftfartsvarsling for vulkanen Bardarbunga til rød, etter at geologer oppdaget et mindre utbrudd i en sprekk nordøst for vulkanen. Dette første utbruddet er begrenset, men kan varsle om en større fare. Søndag ble farenivået imidlertid senket til oransje nivå.

Dette bildet fra tidligere i sommer viser den sørøstlige delen av Vatnajökull. Foto: AFP PHOTO / JOEL SAGET
Dette bildet fra tidligere i sommer viser den sørøstlige delen av Vatnajökull. Foto: AFP PHOTO / JOEL SAGET

– Der lavaen nå strømmer ut under isen er det et isdekke på ca 150 til 400 meters tykkelse. Det vil derfor ta lang tid før den lavaen kommer til syne. Men dette kan samtidig være et tegn på at vulkanen forbereder et utbrudd. 

De siste dagene har det vært flere tusen jordskjelv under vulkanen, og den store frykten er at situasjonen skal utvikle seg på samme måte som den gjorde i 2010. Da førte en stor askesky fra en islandsk vulkan til store problemer for flytrafikken. 

Frykter askesky

Islandske myndigheter mener at det er fare for at aske igjen vil spre seg i europeisk luftrom dersom det kommer et utbrudd fra vulkanen Bardarbunga. Norske luftfartsmyndigheter tror likevel et eventuelt utbrudd vil skape mindre problemer enn i 2010. 

– Det er nå enighet mellom de europeiske landene om hvordan vi skal håndtere dette. Det er enighet om at luftrommet der det er aske ikke skal stenges, men at flyselskapene skal få opplysninger om hvor mye aske det er i lufta og at de selv skal få bestemme om de skal fly eller ikke, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, til TV 2.