Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Audi e-tron virker som en veldig spennende bil og synes også den virker bra priset. Jeg har et par mil hver vei til jobben og ut fra det jeg forstår kan jeg da kjøre den på strøm det meste av tiden.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor den da ikke har noen av de samme fordelene som elbilene har i forhold til kollektivfelt og bomring. Begge disse punktene har relevans for meg i forhold til pendlerveien. Derfor lander jeg sannsynligvis på en ren elbil i stedet, til denne kjøringen. Men da må jeg også beholde Passaten vi har i dag. Vet dere i Broom om det er endringer på gang slik at plug in-hybridene får samme regler som elbilene når de går på strøm? Hilsen Kjetil.

 

Benny svarer:

Hei Kjetil. Her peker du på noe som det til nå kanskje ikke har vært så mye oppmerksomhet rundt - men som jeg vet engasjerer mange.

De ladbare hybridbilene har fått en ganske forsiktig start på det norske markedet. Så langt er det bare Mitsubishi Outlander PHEV som har klart å markere seg noe særlig, til gjengjeld har den solgt over 1000 eksemplarer hittil i år.

Med Audi A3 e-tron får vi en ny modell som absolutt har forutsetninger for å bite fra seg. Den er gunstig priset (Fra 339.500 kroner), og denne kan du altså kjøre inntil 50 kilometer, bare på strøm. I praksis vil nok realistisk rekkevidde ligge endel under dette, men likevel: For mange vil dette være en bil man fint kan jobbpendle med uten å bruke noe annet enn strøm.

Mens elbilene selger som hakka møkk her hjemme, har altså de ladbare hybridene en mye mer beskjeden posisjon, og det har naturligvis veldig mye med mangelen på elbil-fordeler å gjøre. 

Du må pent stå i køen mens elbilene suser forbi i kollektivfeltet, og du må også betale i bomringene. Og det altså selv om du kjører kun på strøm - og slipper ut akkurat like lite som elbilene, dvs null. 

Det er jo ren diskriminering av de ladbare hybridene, og henger etter min mening ikke på greip. Men sånn blir det jo ofte når politikerne vedtar noe - uten å helt vite hvordan verden ser ut rundt dem.

Den ene "sponser" statskassen med 80.000 mer enn den andre

Vil komme endringer

De ladbare hybridene kommer riktignok noe bedre ut avgiftsmessig enn biler med bensin- eller dieselmotor. Men det er likevel langt unna elbiler som hverken har moms eller avgift.

Argumentet for alle elbilfordelene er jo miljø, å sørge for at utslipp fra bilparken går ned. Det har vi også lykkes veldig godt med i Norge, vi har en elbilandel ingen andre land er i nærheten av.

Men skal man se på et totalt miljøregnskap, må det jo være mye bedre at folk har én ladbar hybridbil som dekker behovet både for korte og lange turer - enn en elbil og en vanlig fossilbil i tillegg. Per i dag er jo Tesla Model S eneste elbil som har rekkevidde mer enn til kortere turer. Dermed blir løsningen for de aller fleste elbileiere å ha to biler.

Så langt virker det ikke som det skjer noe vesentlig rundt reglene for de ladbare hybridene, men her er jeg overbevist om at det vil komme endringer. Elbilfordelene er fredet fram til 2017, eller når det er 50.000 elbiler på norske veier. Deretter blir det garantert endringer og justeringer. I samme omgang tror jeg det er grunn til å vente løsninger som gjør at de ladbare hybridene blir mer rettferdig behandlet. Hva hva og hvor mye er nok veldig vanskelig å spå i dag.

Mitsubishi Outlander PHEV er så langt den eneste ladbare hybridbilen med særlig suksess i Norge.
Mitsubishi Outlander PHEV er så langt den eneste ladbare hybridbilen med særlig suksess i Norge.

Her får du nesten elbil "på kjøpet" - les mer om e-tron

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Verditap: Derfor stuper noen biler i pris

 

Laster inn forumet...