DÅRLIG FART: Silje bor like ved E6 i Korgen i Nordland. I flere år var hun fornøyd internett-kunde hos Telenor. Men så gikk det bare tregere og tregere. Foto: Privat
DÅRLIG FART: Silje bor like ved E6 i Korgen i Nordland. I flere år var hun fornøyd internett-kunde hos Telenor. Men så gikk det bare tregere og tregere. Foto: Privat

Telenors beskjed til Silje: – Internett-linjen har «ukjent støy»

Da nettet ble tregere og tregere, løste Telenor problemet med å endre til et dårligere abonnement.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Silje Andrea Holm (24) bor utenfor bygda Korgen i Nordland med samboer og datter. Familien hadde en internettlinje med inntil 4 Mbit/s i nedhastighet.

Men for et års tid siden ble farten og stabiliteten stadig dårligere, og Siljes samboer tok kontakt med Telenor.

Telenor forklarte at linjen var ustabil fordi huset ligger litt utenfor anbefalt avstand til sentralen. Hastigheten på linjen ble redusert, og parets abonnement ble samtidig endret til «Bredbånd 2», som lover en nedhastighet på inntil 2 Mbit/s.

– Prøv 3G

Et år senere henvendte de seg på nytt til Telenor med spørsmål om hvorfor farten var dårligere enn de hadde hatt tidligere. Selskapet svarte at linjen har «ukjent støy som medfører lavere hastighet enn det som er teoretisk beregnet, nemlig 3/0,4 Mbit/s».

– Det skal imidlertid være god 3G-dekning i området, og vi kan anbefale deg å forsøke mobilt bredbånd, heter det i svaret fra Telenor.

– Nesten uten dekning

Etter at TV 2 skrev om Marita Aarvik, som opplevde at mobildekningen forsvant over natten, har TV 2 fått en rekke henvendelser fra folk med lignende historier.

«Vi har ALDRI hatt mobildekning, hverken fra Telenor eller NetCom, i Bølefjorden», skriver en leser i Flatanger kommune i Nord-Trøndelag.

«Slik det er nå, er det fare for liv og helse», forteller en leser i Ånneland i Sogn og Fjordane.

«Dekningen på Bjørhovde 7 kilometer utenfor Nordfjordeid i Sogn og Fjordane har blitt dårligere og dårligere over flere år», forteller en annen.

«Her i Kroken i Østfold har Telenor hatt feil på en mast side tidlig i mai. Så vi har nesten ikke hatt dekning siden. Virker ikke som de er veldig raske med servicen», skriver Knut.

Har du tips i denne saken? Kontakt TV 2s reporter.

Mer enn godt nok

Post- og teletilsynet fører tilsyn med de som driver post- og teletjenester i Norge. Assisterende direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther har ikke mye trøst å gi til folk som er misfornøyde med dekningen.

HOLDER TELEOPERATØRENE I ØRENE: Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet. Foto: npt.no
HOLDER TELEOPERATØRENE I ØRENE: Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet. Foto: npt.no

– Når det gjelder mobilnettet, skal de som eier nettene oppfylle visse kriterier når det gjelder utbygging og dekning. Disse forpliktelsene ble nådd for lenge siden, de er for det meste overoppfylt, sier Aarsæther.

Nå er det mest aktuelt med forpliktelser for det nye 4G-nettet, og her jobber nå selskapene med å bygge ut etter forpliktelser de tok på seg da de kjøpte frekvenser i fjor.

– Ut over dette kommer den kommersielle utbyggingen. Da er spørsmålet hvor det lønner seg å bygge ut og hva slags dekning det skal være – 2G, 3G eller 4G. De som bor i områder hvor det ikke er formålstjenlig å bygge ut, må snakke med selskapene selv. Men de er ikke pliktige til å levere mobiltelefoni, bare telefoni.

Med andre ord er det slik at dersom du har mulighet til å få fasttelefon hjemme, er ingen forpliktet til å gi deg mobildekning.

– Kontrollerer dere at teleselskapene har dekning der de sier at det er dekning?

– Å ja, vi har egne «James Bond»-biler med antenner på taket og utstyr til å sjekke dekningen. Når selskapene rapporterer til oss at de har bygd ut et sted, tar vi stikkprøver av at det stemmer, sier Aarsæther.

Har ikke 3G

Silje Andrea Holm og samboeren i Korgen syntes ikke tilbudet om mobilt bredbånd fristet. De ønsker blant annet å kunne bruke tjenester som Netflix og Skype. Om det er en tålmodighetsprøve via 3G, er det omtrent umulig med 2G. Og paret har aldri opplevd 3G-dekning i huset.

– At Telenor ikke er interessert i å forbedre forholdene rundt sine internett-tjenester i et område hvor de har omtrent monopol på slike tjenester, er for meg uforståelig, sier Silje.

– De fleste blir fornøyde

Telenors informasjonssjef Per-Aril Meling opplyser til TV 2 at det kan være flere årsaker til at makshastigheten på linjen blir ustabil.

– Det kan være telelinjens beskaffenhet, antall kunder, bruken etc. I samråd med kundene setter vi da ned hastigheten og kundene får et nytt abonnement. Dette ble gjort den 26. juni 2013 på denne kunden. Kunden fikk da et rimeligere abonnement, med lavere hastighet og mer stabil linje, skriver Meling i en epost til TV 2.

– Vår erfaring er at de aller fleste kundene blir fornøyd med at de får en stabil, god linje, selv om hastigheten blir redusert, opplyser Telenor.