VURDERT: Her er et utvalg av tegningene som ble vurdert og klassifisert av forskerne. Tegningen til høyre fikk pluss for hår og klær, men minus for manglende armer.
VURDERT: Her er et utvalg av tegningene som ble vurdert og klassifisert av forskerne. Tegningen til høyre fikk pluss for hår og klær, men minus for manglende armer.

Tegner barnet ditt slik, bør du lese denne saken

Psykologer ved King´s College i London har kritisk analysert 15.000 barnetegninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stolte barn som viser frem mer eller mindre vellykkede tegninger og som får skryt av foreldrene har nok alle vært vitne til.

4/12: Denne tegningen var av det enkle slaget, og toppet ikke «karakterskalaen». Foto: King´s College London.
4/12: Denne tegningen var av det enkle slaget, og toppet ikke «karakterskalaen». Foto: King´s College London.

Men forskerne ved King´s College i London er ikke like ubetinget begeistret for barns kunstneriske forsøk. De mener nemlig at en fireårings detaljrikhet - eller mangel på sådan - kan si noe om barnets intellektuelle evner - også ti år frem i tid.

Forskningsprosjektet, som blant annet omtales i Time, har vært grundig og langvarig.

Gradert fra 0 til 12

7752 par med tvillinger fikk som fireåringer i oppgave å tegne et barn. Hver skisse ble så analysert og vurdert på en skala fra 0 til 12, basert på hvor mange detaljer de unge kunstnerne hadde fått med på tegningene sine.

Barna måtte også ta verbale og non-verbale intelligenstester.

NULL POENG: Denne tegningen manglet det meste. Foto: King´s College
NULL POENG: Denne tegningen manglet det meste. Foto: King´s College

Ti år senere, da testbarna fylte 14 år, testet psykologene igjen intelligensen. Resultatene viste følgende:

Gode eller dårlige resultater på barnetegningene hadde en sammenheng med intelligensen, både den de hadde som fireåringer og den som ble registrert da barna hadde trådt inn i tenårene.

– Det som overrasket oss var at tegneegenskapene hadde en sammenheng med intelligensen ti år senere, sier doktor Rosalind Arden, psykologen som er ansvarlig for rapporten.

Ikke grunn til bekymring

Men psykologene som utarbeidet rapporten vil ikke trekke noen enkle og entydige konklusjoner:

– Sammenhengen er moderat, så våre funn er interessante men de betyr ikke at foreldre bør være bekymret hvis barnet deres tegner dårlig, sier Arden til Daily Mail .

– Tegneegenskapene avgjør ikke intelligens. Det er tallrike faktorer, både genetiske og miljømessige, som påvirker intelligensen senere i livet, sier Arden.

PS. Et annet funn i forskningsprosjektet viste at identiske tvillinger på fire år oftere tegnet tegninger av samme kvalitet enn toeggede tvillinger.

Les mer om forskningsprosjektet på King´s Colleges egne nettsider.