FLYRUTEN?: Slik kan flyruten til det savnede flyet fra Malaysia Airlines ha vært, ifølge teoriene i den nye boka.
FLYRUTEN?: Slik kan flyruten til det savnede flyet fra Malaysia Airlines ha vært, ifølge teoriene i den nye boka.

<span data-lab-bold="bold" class="bold">Bok</span><span class="bold" id="ext-gen1386" data-lab-bold="bold"> om «spøkelsesflyet» som forsvant:</span>

Ny bok kommer med grufulle detaljer om Malaysia Airlines flight 370

Forfatterne bak boken «God natt MH370» mener co-piloten ble lurt til å forlate cockpit før kapteinens dødelige plan ble satt i verk.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fortsatt er det ingen spor etter Malaysia Airlines-flyet som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Bejing 8. mars i år.

29. mai ble en av flyhistoriens største leteaksjoner avsluttet, og de pårørende til 227 passasjerer og 12 mannskap sitter fremdeles med en rekke spørsmål:

Hvor er flyet nå? Hvordan forsvant det? Hvem har skylden og hvordan opplevde de 239 menneskene om bord det som skjedde?

I en av de første seriøse bøkene om mysteriet, Ewan Wilson, tidligere pilot og eier av to flyselskap, sammen med journalisten Geoff Taylor, gått gjennom det de mener er alle tenkelige scenarioer.

Dette er noen av mange oppsiktsvekkende konklusjoner de to forfatterne fra New Zealand har kommet frem til, ifølge det britiske nyhetsbyrået SWNS:

  • Kaptein Zaharie Ahmad Shah lurte co-piloten Fariq Hamid ut av cockpit.
  • Shah kuttet deretter trykket i kabinen.
  • Passasjerene og alle andre om bord døde i løpet av få minutter av oksygenmangel.
  • Shah, som forfatterne konkludere med var psykisk syk, styrtet så flyet i havet.

– Vi har klart å fullstendig utelukke en strukturell feil, elektrisk feil, en brann eller at flyet ble skutt ned, sa Wilson til stuff.co.nz tidligere i august.

Wilson og Taylor har vært i Malaysia og gjort en rekke intervjuer med både venner og slektninger av pilotene, samt blant annet eksperter på luftfart.

– Gjennom en eliminasjonsprosess satt vi igjen med at Zaharie sannsynligvis, på grunn av personlige problemer, depresjon eller et sammenbrudd, tok livet av seg selv og alle andre på flyet med vilje, sier Wilson.

I boken «God natt MH370 - sannheten bak det savnede flyet», som ble lagt ut for salg forrige uke, kommer det frem at enka til piloten Shah bekrefter at det var hennes ektemann som sa ordene som har gitt navn til boka. Faisa Shah kjente igjen stemmen på lydopptakene av den aller siste kommunikasjonen flyet hadde med luftfartsmyndighetene på bakken.

– Låste døra til cockpit

Mistankene mot piloten ble tidlig kjent i prosessen med å finne ut hva som hadde skjedd med flyet, men i boken går forfatterne mer konkret til verks i sine påstander om hva han skal ha gjort før flyet forsvant:

I følge SWNS, som omtaler boken tirsdag, skriver forfatterne at Ahmad Shah lurte co-piloten Fariq Hamid til å forlate cockpiten. Deretter skal han ha låst døra, meldt inn den omtalte siste-meldingen til tårnet og satt i verk det som omtales som en nøye planlagt flystyrt.

– Må ha vært veldig skremmende

Alene bak spakene skal Shah ha tatt flyet opp til 39.000 fots høyde og skrudd av kabintrykket. Ifølge forfatterne hadde da passasjerene og resten av mannskapet kun 60 sekunder på å unngå kvelning på grunn av oksygenmangel.

Les alle artikler på TV2.no om «spøkelsesflyet»

På dette tidspunktet hadde trolig mange av passasjerne sovnet og lyset i kabinen var avslått, siden MH370 var en nattflyvning.

– Det må ha vært en veldig skremmende og forvirrende tid i kabinen, sier forfatter og journalist Geoff Taylor til SWNS.

Taylor og medforfatter Ewan Wilson tror piloten ikke kan ha forhindret at oksygenmaskene falt ned over passasjerene - men at dette trolig var til liten hjelp.

Det var neppe nok oksygen til å holde de passasjerene som fikk på seg maskene i live mer enn 70 minutter.

– De som ikke reagerte i løpet av de første 60 sekundene har trolig mistet bevisstheten og dødd i løpet av de neste fire til seks minuttene, hevder forfatterne.

Ifølge forfatterne har piloten Ahmad Shah ført flyet tilbake til vanlig cruisinghøyde, for deretter å snu det og kjøre det mot sørlige deler av Det indiske hav. Siden han selv trolig har hatt nok oksygen for tre timer i luften, har han kunnet føre flyet til det var tomt for drivstoff og deretter styrtet det kontrollert i havet.

– Ahmad Shah var en mann som var kjent for sin metodiske og grundige natur, for sin kjærlighet til alt teknisk, og trolig også for sitt ego, sier forfatter Wilson til SWNS.