Tredje generasjon av Skoda Fabia
vil være på plass i Norge rett over nyttår.
Tredje generasjon av Skoda Fabia vil være på plass i Norge rett over nyttår.

Du skal lete lenge etter mer fornuftig bilkjøp

Her er de første bildene av helt nye Skoda Fabia

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Skoda Fabia kom på markedet første gang høsten 1999. En kompakt, men forholdsvis romslig, enkel og usnobbete bil med teknikk som stammet fra VW Polo. I årene som har gått siden har Fabia hatt stor suksess. Kanskje først og fremst hos dem uten den helt store billidenskapen.

Andre generasjon Fabia fulgte stort sett samme oppskrift da den ble lansert i 2007, selv om den både hadde blitt videreutviklet og forfinet på en del vesentlige punkter.

Ny Skoda: Større, bedre - og billigere

Klart for 3. generasjon

Etter 15 år er det nå klart for tredje generasjon av Skodas minste modell. Den skal debutere på bilutstillingen i Paris i oktober, men allerede nå kan vi vise  de aller første bildene av nykommeren.

Linjeføringen
har blitt tydeligere og mer markant på nye Skoda Fabia
Linjeføringen har blitt tydeligere og mer markant på nye Skoda Fabia

Linjeføringen har blitt tydeligere og mer markant, med et hint av det litt sporty. Mange av designelementene kjennes igjen fra både Octavia og Superb. I det nye konseptet ligger også en utnyttelse av moderne teknologi, som blant annet inkluderer Mirror-link for integrering av smart-telefoner i bilen.

Når du skal ha mest mulig plass for pengene - sjekk denne:

Nye og gjerrige motorer

Nye Skoda Fabia kommer med motorer som oppfyller EU6 standard. Kundene kan velge mellom tre dieselmotorer eller fire bensinmotorer, alle utstyrt med start-stop automatikk og recuperation som standard.

Videre kan man velge mellom manuell girkasse eller en DSG dobbel-clutch girkasse.
Minste motor i nye Skoda Fabia blir en 1,0 MPI tre-sylindret bensinmotor på 60 hk. og opp til en 4-sylindret 1,2 TSI turbo motor på 110 hk.

3-sylindret diesel

De nye turbo-dieselmotorene med direkte innsprøyting til Skoda Fabia er alle basert på common-rail med tre sylindere. Motorblokken er støpt i aluminium.

Senere presenteres også en GreenLine version med  75 hk 1,4 TDI motor med et forbruk på kun 0,31 l pr. mil med et CO2 utslipp på lave 82 gram/km.

Dette er reinspikka familie-fornuft på fire hjul

Lettere, bredere og lavere

Nye Fabia blir opptil 65 kg lettere, og får en vekt fra 980 kg. Bilen er 90 mm bredere og 30 mm lavere en sin forgjenger.

- Nye Skoda Fabia lanseres i Norge i januar 2015, men vi håper vi kommer i gang med forhåndssalget allerede i november, sier direktør Kai Robert Solheim hos den Norske Skoda-importøren, i en pressemelding.

Denne er ganske uskyldig - men bare utenpå!

Laster inn forumet...