Siv Jensen deler sine treningstips

Finansministeren har brukt sommeren til å trene bort hva hun kaller «finansministertillegget».

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Siv Jensen innrømmer at det er en liten utfordring å få plass til trening i den nye hektiske hverdagen som finansminister.

Mandag morgen var finansministeren gjest på God morgen Norges første sending etter sommeren.

– Det «finansministertillegget» som jeg har kalt det - de ekstra kiloene som snek seg på i vinter - det er de jeg ha prøvd å jobbe med i sommer, smiler Jensen.

Finansministeren merker at treningen har vært en god invitering nå som hun skal fortsette en hektisk hverdag som finansminister.

– Jeg har mer energi og overskudd, og holder nok litt lengre utover høsten, uten å bli sliten, tror Jensen.

Vil løpe på nye veier

Og energi trengs helt sikkert. Snart skal hun legge frem den nye regjeringens aller første statsbudsjett. Nye veier og bedre samferdselspolitikk, er noe den nye regjeringen lover.

– Vi legger jo om hele samferdselspolitikken bygger billigere, raskere og bedre i forhold til den forrige regjeringen, påpeker Jensen.

Og nye veier kan også finansministeren nyte godt av. Løping er nemlig blant treningsformene hun liker best. Men styrke er også noe finansministeren legger stor vekt på.

– Jo eldre jeg blir, jo viktigere tror jeg det er å trene styrke. Den core-muskulaturen er viktig å holde sterk. Bra for holdning og balanse, sier Jensen.

Tenker ikke jobb på løpetur

Finansministeren prøver å la alle finansspørsmål og jobbrelaterte tanker bli liggende igjen hjemme når hun trener.

– Hele poenget er jo å få tømt hodet litt. Hvis jeg har en veldig lang arbeidsdag, så kan det være veldig nyttig å ta en løpetur, så får du påfyll av energi. Det er et veldig godt tips, sier Jensen. 

Å få plass til treningen i en travel hverdag, går som regel greit for Siv Jensen. Hun passer på å bruke fritiden sin.

– Livet består tross alt av mer enn å bare jobbe, og med trening tror jeg man leverer bedre og blir flinkere som politiker, eller uansett hvilken jobb man har, mener finansministeren.

Ikke NY-maraton helt ennå

Jensen har ikke noe annet tips til å komme over dørstokkmila enn at du rett og slett bare må gå over den. Selv har hun ikke noe problemer med den, fordi hun liker å trene så godt.

– Men har jeg ikke trent på veldig lenge, så er de første ukene de tøffeste. Kommer man gjennom de, så går det av seg selv, mener Jensen. 

– Jeg kommer nok ikke til å kunne stille på startstreken i noe New York-maraton akkurat nå, så jeg er ikke i så god form. Poenget er at jeg prøver å ta vare på meg selv - det er i grunn det viktigste.