Knallhard kamp om premium-kundene

BMW fortsatt størst - men nå pustes de i nakken.

BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005 - men kampen om førsteplassen blir stadig tøffere. Slik ser det ut inne i nye X6.
BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005 - men kampen om førsteplassen blir stadig tøffere. Slik ser det ut inne i nye X6.

BMW har vært verdens største premiummerke helt siden 2005. De siste årene har Audi virkelig begynt å yppe seg – samtidig som Mercedes nå er midt i en voldsom offensiv.

Med andre ord: Her nytter det ikke å hvile på noen laurbær. Det gjør da heller ingen av de tre tyske erkerivalene.

Ikke bare å juble ...

Når bilsalget i årets syv første måneder er oppsummert, viser det at BMW fortsatt er størst på verdensbasis.

De har solgt tilsammen 1, 03 millioner biler, det er første gang BMW har klart å passere en million salg så tidlig på året.

BMW øker også med 10 prosent i forhold til samme periode i fjor. Da er det kanskje bare å juble? Nei, riktig så enkelt er det ikke.

En gang uoppnåelige - se hva de koster nå

Størst i Kina

Bakfra kommer nemlig Audi og Mercedes for fullt. Audi klarte å øke sitt salg med 11 prosent, og endte på 1.01 millioner biler. 

Det er særlig i Kina det går bra for Audi. De øker med hele 17 prosent på det kinesiske markedet, og er klart størst av premium-merkene der. Audi noterer seg også for en sterk økning i USA, men kommer fra et lavt volum.

Finanskrise? Ikke her, nei!

Mercedes gasser på

Mercedes har havnet litt i bakleksa de siste årene, men er nå i gang med å øke modellutvalget kraftig.

Det gir også sterke utslag i salget. Mercedes har nemlig pluss 13 prosent så langt i år, de har solgt til sammen 920.000 biler. Her er det særlig satsingen på mindre modeller og flere SUV-er som gir store utslag. Også for Mercedes går det bra i Kina, de øker salget med hele 34 prosent på dette viktige markedet.

Alle vil bli størst

BMW nærmer seg altså ti år på førsteplassen blant premiummerkene. Audi gikk forbi Mercedes tilbake i 2011 - men hva som kommer til å skje de kommende årene er vanskelig å spå.

Både Audi og Mercedes har nemlig uttalt at de har ambisjoner om å ta førsteplassen innen utgangen av dette tiåret. Samtidig har BMW ingen planer om å gi slipp på sin posisjon. Resultatet blir et tøft kappløp, der bilkjøperne kan regne med en rekke nye modeller fra alle tre merker framover. 

Mer fornuftig bruktbil skal du lete lenge etter

BMW størst i Norge

Hva så med ståa hjemme i Norge?

Her har Audi flere år vært mest solgt av premiummerkene, men i år har BMW sust forbi. De øker med hele 46,6 prosent så langt i år og har med det en markedsandel på 6,9 prosent.

Audi rygger på sin side tilbake med 7,5 prosent, til en markedsandel på 5,1 prosent.

Mercedes klarer ikke å ta ut samme økning i Norge som på verdensbasis. Hos oss er det pluss 2,2 prosent, og en markedsandel på 4,3 prosent.

 

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium