Det råeste av sommeren er forbi, men det er ikke for sent å skaffe seg morsom bil for å nyte de siste ukene med solskinn. Se hva vi fant av artige biler til hyggelig pris!
Det råeste av sommeren er forbi, men det er ikke for sent å skaffe seg morsom bil for å nyte de siste ukene med solskinn. Se hva vi fant av artige biler til hyggelig pris!

Skynd deg hvis du vil gjøre sommerkupp på bil

...det er fremdeles morsomme biler til en billig penge!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Vi skriver august måned, og de aller fleste begynner etterhvert å returnere fra ferieturer og til en mer rutinepreget hverdag igjen. Og på mange måter er det nok best slik.

Solen og varmen må heldigvis ikke bli borte på en stund ennå, og dermed burde det være rikelig med anledninger til å hygge seg, både på kvelder og i helger. Med bil, for eksempel.

Men har du ingen passende bil, sier du? Ta det helt med ro. For det er nok å få tak i der ute, til hyggelige priser også. For noen er sesongen allerede slutt, dermed kan du få mye for pengene - helt fra nå og frem til snøen kommer.

Her er noen forslag som kanskje kan virke fristende. Og vi vil gjerne høre dine forslag i kommentarfeltet under!

Les også: Ta hensyn til årstiden når du ser etter de virkelige bilkuppene!

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1996 VW Golf Cabrio, kr. 27.535,-

Kom aldri Solo-ballongen til ditt hjemsted i sommer? Da har du en passe kul, gul erstatning her. For selv om vi vet at disse knallfargede 90-talls VW-modellene regnes som litt «too much» av mange, er det gøy med en morobil som synes godt.

Så lenge den er pen og velholdt, i hvertfall. Og få morobiler syntes slitasjen så raskt på som på disse gule bilene.

Se hele annonsen her:

Her ser det imidlertid veldig helt og pent ut, også i skinninteriøret, og vi tipper at denne kan komme til å holde seg godt i verdi i noen år fremover,  hvis du tar litt vare på den.

Kilometerstanden er ikke voldsom, EU-kontrollen er i boks frem til 2016 - og forstår vi annonseteksten rett åpner selgeren for å slå av noen kroner også. Da er det veldig begrenset hvor mye du i det hele tatt kan «bomme» på denne…

Les også: Kjell har gjort noe helt spesielt ut av sin Golf Cabriolet

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1983 Volvo 760 GLE, kr. 25.000,-

Hvis det er NOE historien har vist oss bilinteresserte nordmenn, så er det at selv de aller vanligste hverdags-Volvoene blir kjempepopulære og verdt en hel del penger i tur og orden, etter hvert som de blir gamle. I alle fall hvis de er i fin, original stand.

Grunnen er selvsagt at ikke så mange overlever uten å bli forandret eller ødelagt, og at svært mange husker dem og har lyst på dem når nostalgien faller på. Snart er det 700-seriens tur, og når så du sist en tidlig 760 som var så urørt og hel som denne?

Se hele annonsen her:

Sjekk interiørbildene, så forstår du at dette er et sjeldent utgangspunkt - uansett hvordan det nå måtte være med kilometerstanden.

Trøblete, fransk V6-motor, gullfarget velour, automatkasse og skikkelig gammeldagse hjul er nok ikke førstevalget til svært mange ungdommer. Men det er nettopp det at alt er akkurat slik som gjør denne interessant. Dessuten var det jo en staselig bil da den kom, og den føles sikkert slik fremdeles…

Les også: Luksus-Volvoen er blitt veteran - sjekk våre kjøpetips her:

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1998 Honda Prelude, kr. 27.535,-

Japanerne har vist seg å være både dyktige til å produsere og flinke til å tilpasse seg forandringer i folks preferanser. Hva de kan få til når de vil lage litt mer enn gjennomsnittlig lekker coupé med litt mer enn gjennomsnittlige kjøreegenskaper er blant annet Honda Prelude et eksempel på.

Honda visste å ta seg betalt for bilene sine, dermed ble aldri disse så vanlige i Norge. Og i ettertid er de blitt litt glemt - en Prelude var litt mer «voksen» i uttrykket enn alle de andre japanske coupeene som «Fast and Furious»-generasjonen har trykket til sine bryst.

Se hele annonsen her:

Lav etterspørsel fører også til lav pris - tydeligvis. For denne både ser ut til - og virker ut fra omtalen i annonsen - å være i noenlunde trygg og god stand.

Denne generasjonen er undertegnedes favoritt, med lange, gedigne linjer og få umotiverte detaljer og typisk asiatisk «støy» i designet. Med EU-godkjenning helt frem til 2016 får du neppe så mye lekrere coupé enn denne for en slik sum.

Les også: Prelude kan være en litt annerledes og veldig smart førstebil

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

1997 Alfa Romeo Spider, kr. 40.000,-

Italiensk bil får hjertet til å banke litt raskere hos de fleste, ikke minst når «Spider»-betegnelsen antyder at man her kan ha håp om å kjøre med himmelen som tak. Slikt betinger vanligvis langt større økonomisk utlegg enn dette.

Og det gjorde det da også da denne bilen var ny. Høy pris den gangen er en av grunnene til at den i dag er sjelden i trafikken.

Se hele annonsen her:

En annen grunn kan være at denne generasjonen av sportslige Alfaer, med det karakteristiske utseendet, ikke slo an helt som man nok hadde ønsket blant merkets tradisjonelle tilhengere. De syntes dette ble litt vulgært og fjernt fra det klassiske Alfa-preget. Og 1990-tallet var vel heller ikke akkurat høydepunktet på Alfa Romeos kvalitets-kurve.

Likevel, entusiastbil handler om særpreg, og det får du her i rikt monn. Ikke har bilen gått langt, heller, og den er nylig EU-godkjent. Så kan du jo se det at den er en cabriolet som en ren bonus.

Se video: Alfa Romeo 4C kan meget vel være årets morsomste bilnyhet

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

1989 Ford F-250, kr. 30.000,-

En entusiastbil trenger ikke nødvendigvis å være «ufornuftig». Snarere tvert imot - og for mange er det et ufravikelig krav at man har nytte av det før det får komme inn et kjøretøy til inn på tomten. Hvem trenger ikke av og til noe som kan bære tunge lass eller ta seg frem over stokk og stein?

Amerikanske pickuper finnes i rimelig stort antall i Norge etter at de gikk unna som smør i solskinn på 1990-tallet. Det har gjort at prisene nå er blitt svært så overkommelige, men tilstanden er også svært ofte preget av et langt liv med tunge tak - nettopp slikt som de ble bygget og solgt for.

Se hele annonsen her:

Til 30.000 kroner pleier det å være svært begrenset hva man kan få tak på, men her har vi en som virker svært lovende. Den er ikke strøken, men ser langtfra opprustet og utslitt ut - og med kun 143.000 kilometer bak seg tipper vi den er sulten på å gjøre en innsats i mange år til.

Bilen selges ferdig EU-godkjent, og bør dermed kunne by på mye moro og nytte for friluftsfolk, jegere og andre som liker å være forberedt. Her er det bare å finne frem cowboyhatten og sjekkheftet…

Les også: Mindre cowboy-faktor, men skjulte muskler: Sjekk denne Rancheroen...