DRAMA: Pilotens kunstige arm hang fast i styrestikke da flyet av typen Dash-8 fra selskapet Flybe gikk inn for landing i Belfast. (ARKIVFOTO: Scanpix)
DRAMA: Pilotens kunstige arm hang fast i styrestikke da flyet av typen Dash-8 fra selskapet Flybe gikk inn for landing i Belfast. (ARKIVFOTO: Scanpix)

47 passasjerer var uvitende om dramaet i cockpit:

Pilotens kunstige arm løsnet under landing

Det ble kaotisk i cockpit da passasjerflyet gikk inn for landing i Belfast.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De 47 passasjerene ante ikke noe om dramaet som pågikk fremme i cockpiten på Flybe-flyet da det gikk inn for landing i Belfast 12. februar i år.

Fremme i cocpiten ble det plutselig hektisk da pilotens kunstige venstrearm ble hengende fast i styrestikka, slik at han ikke fikk redusert farten.

Ba om hjelp

Den utrolige historien kommer frem i en rapport fra den britiske havarikommisjonen, Air Accidents Investigation Branch, som er gjengitt av avisen The Mirror.

Piloten brukte armen på styrestikka for å kontrollere flyets høyde når autopiloten er skrudd av, men plutselig løsnet den fra kroppen rett før landing og ble hengende fast i stikka.

Dermed hadde piloten kun en arm han kunne bruke, og måtte be pilot-kollegaen om hjelp.

– Han gjorde et umiddelbart tiltak og instruerte andrepiloten om å ta over, skriver havarikommisjonen i rapporten.

LANDET TRYGT: Flyet landet trygt på Belfast City airport. Her er et tilsvarende fly fra samme selskap iferd med å ta av fra Belfast. AFP PHOTO / Peter Muhly
LANDET TRYGT: Flyet landet trygt på Belfast City airport. Her er et tilsvarende fly fra samme selskap iferd med å ta av fra Belfast. AFP PHOTO / Peter Muhly

Men siden andrepiloten hadde svært liten tid til å orientere seg og ta over, valgte kapteinen i stedet å flytte den andre hånden fra gassen over til styrestikka.

Kraftig vind og mørkt

Som om ikke det var vanskelig nok med en armløs pilot, var også værforholdene svært vanskelige med kraftig vind. I tillegg var det mørkt.

Likevel fikk andrepiloten redusert farten og sørget for at flyet stoppet etter å ha tatt bakken.

Ifølge rapporten fra havarikommisjonen forklarte piloten med den kunstige armen at han i fremtiden vil sjekke den bedre slik at han er sikker på at den fungerer.

I tillegg vil han informere sine pilotkolleger slik at de er forberedt på at det kan skje. Likevel står det i rapporten at piloten hadde sjekket at den kunstige armen fungerte, før flyturen mellom Birmingham og Belfast.

Ikke den eneste i selskapet

Flybe-piloten har vært i selskapet siden 2006 og omtales som svært erfaren med 8000 timer i luften.

Flyselskapet uttaler at de er stolte over å ha piloter som jobber til tross for fysiske utfordringer. For piloten i denne saken er ikke den eneste med fysiske handicap som flyr for selskapet.

Selskapet understreker at passasjerene aldri var i fare.