Nytt håp om at Saab kan overleve

Konkursbegjæringen trukket - men fagforeningen er bekymret.

Sommeren har vært dyster på Saab-fabrikken i Trollhättan. Det endte med konkursbegjæring - men nå er denne trukket tilbake og selskapet har fått et lite pusterom.
Sommeren har vært dyster på Saab-fabrikken i Trollhättan. Det endte med konkursbegjæring - men nå er denne trukket tilbake og selskapet har fått et lite pusterom.

De ansatte ved Saab-fabrikken i Trollhättan har fått et lite pusterom etter at konkurskravet mot eierselskapet NEVS akkurat har blitt trukket tilbake.

Tidligere denne uken ble det kjent at underleverandøren Labotest hadde begjært NEVS konkurs, dette på bakgrunn av et ubetalt krav på 150.000 kroner.

Skylder 50 millioner

Konkurs-begjæringen var reell nok, selv om kravet var så lite at NEVS etter alt å dømme ville klart å betale det, tross store økonomiske problemer. Men det man fryktet, var at dette ville starte en rekke tilsvarende krav mot NEVS fra andre kreditorer.

Selskapet skal ha opparbeidet seg en gjeld på rundt 50 millioner svenske kroner, hvorav 3,5 millioner allerede skal ha gått til inndriving. 

Helt ny - men egentlig veldig gammel

Sitter på gjerdet 

NEVS skylder blant annet penger til flere mindre underleverandører i Trollhättan-området, selskaper som vil få store problemer hvis de ikke får pengene sine.

Så lenge NEVS unngår konkurs og får lov til å jobbe videre med å finne nye samarbeidspartnere, har man i alle fall et håp om å få pengene sine. Hvis det ender i konkurs, er det neppe mye å hente. Derfor sitter mange på gjerdet og venter - og håper.

Ambisiøse mål

Etter at fabrikken i Trollhättan hadde stått stille siden april 2011, startet aktiviteten så smått opp i fjor høst. Da var de nye eierne NEVS i gang med sin produksjon.

Da de kjøpte Saab, gikk NEVS ut med en svært ambisiøs forretningsplan. De skulle bli en av verdens ledende produsenter av elbiler. .

I løpet av 2016 var målet å komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3. Nevs skulle bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser

Nå gjør Saab comeback etter konkursen

Usikkerhet 

Antallet biler ble sett på som svært ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler. Man skulle altså klare nesten det samme, med elektrisk utgave av en bilmodell som mildt sagt trakk på årene.

Det var også uklart hvor solid NEVS var økonomisk. Kinesiske samarbeidspartnere skulle spille en vesentlig rolle i oppbyggingen av selskapet. Utviklingen i sommer viser med all tydelighet at disse ikke har vært tilstrekkelig på plass.

250 på fabrikken

Nå skal NEVS være i forhandlinger med to asiatiske selskaper, nemlig indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng. Målet er å få med én av dem på laget - slik at selskapet blir tilført ny og livsviktig kapital. Men disse forhandlingene drar tydeligvis ut i tid - og den tiden begynner nå å renne ut for NEVS.

NEVS har i dag 250 fabrikkansatte. De har fått beskjed om de ikke trenger å møte på jobb etter sommerferien. Det er rett og slett ikke noe å gjøre for dem på fabrikken.

Startet salget - men bare på internett

Historien gjentar seg? 

- Dette sender negative signaler, og minner veldig om Saab Automotive, sier Leif Håkansson ved IF Metall, til avisen Dagens Industri.

Han drar med det paralleller til den turbulente tiden Saab gjennomgikk de siste årene før konkursen. Etter at de ble solgt fra sin tidligere eier General Motors (GM) til nederlandske Spyker, gjennomgikk Saab en eneste lang seigpining, der fabrikken stoppet opp mens den nye eieren drev en desperat jakt etter samarbeidspartnere og friske penger.

Det lyktes altså ikke, og det hele endte med konkurs. Nå frykter mange i Trollhättan at historien vil gjenta seg igjen.

Vinterbil med særpreg - men tør du?

Saab 1937-2011: Her er våre beste minner