Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I elbil-landet Norge har de ladbare hybridbilene havnet solid i skyggen av sine konkurrenter som bare går på strøm. 

Hybrid betyr at bilen har både elmotor og bensin/dieselmotor. I tillegg kan batteriene lades, akkurat som på en elbil.

Men de ladbare hybridene mangler de fleste av spesialfordelene elbilene har her til lands - da blir de i praksis også langt tyngre å selge.

Dominerer fullstendig

Likevel -  i et trått marked er det én bil som står ut og har klart å oppnå gode salgsvolumer. Vi snakker om Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid EV - verdens første ladbare SUV.

Siden de første bilene ankom i januar i år er det nå solgt over 1000 eksemplarer av denne i Norge. Med det står Outlander PHEV  for hele 93% av salget av ladbare hybridbiler i Norge, ifølge importøren.

Denne hybriden kommer du ikke til å få se mange av

To elmotorer

Outlander PHEV kan kjøres med ekstremt lavt forbruk (EU norm: 44 g/km CO2/ 0,19 liter pr mil). Det er sterke tall i en stor familiebil med firehjulstrekk.  

En bensinmotor og to elmotorer jobber sammen i Outlander PHEV.
En bensinmotor og to elmotorer jobber sammen i Outlander PHEV.

Denne Outlanderen har to elmotorer som driver for- og bakhjulene. Elmotorene støttes av en bensinmotor som har som primær oppgave å lade batteripakken (seriehybrid). Bensinmotoren kan, når det trengs ekstra kraft, også drive forhjulene i tillegg (parallellhybrid).

En Audi blir tøff konkurrent - den er gunstig priset!

50 kilometer på strøm

For lavest mulig totalforbruk av bensin kan bilens 12 kWh batteripakke lades opp via en medfølgende 10A ladekabel i en helt vanlig stikkontakt. Man kan også kjøre innom en såkalt hurtiglader, som lader batteripakken på ca. 30 minutter.

Offisiell rekkevidde bare på strøm er rundt 50 kilometer, men dette varierer mye med kjørestil, topografi og ikke minst årstid/temperatur.

Den ene "sponser" statskassen med 80.000 kroner mer enn den andre

Vintertest

Vi i Broom har blant annet vintertestet Outlander PHEV, og lot oss imponere av mange sider av denne bilen.

Outlander PHEV langt til fjells - og i mange kuldegrader. Den hadde ingen problemer med å takle det heller.
Outlander PHEV langt til fjells - og i mange kuldegrader. Den hadde ingen problemer med å takle det heller.

Bak et ganske anonymt ytre, skjuler det seg en høy-avansert bil som på mange måter er to biler i én: Elbil på det meste av "vanlig" småkjøring - en helt vanlig bensindrevet SUV når du skal på langtur. På den måten kan den også for mange erstatte behovet av å ha både elbil og en bil som går på bensin eller diesel.

Les testen her: Du skal lete lenge etter smartere bilkjøp

 

 

 

Laster inn forumet...