Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De ladbare hybridbilene har så langt havnet solid i skyggen av elbilene her hjemme.

De har riktignok noe lavere avgift enn biler med bensin- eller dieselmotor. Men slik elbil-fordelene nå er lagt opp, går eierne av ladbare hybrider glipp av veldig mye av det elbileiere kan glede seg over. Og det gjelder selv om disse hybridene kan ha stor del av bruken sin kun på strøm.

Det beste fra to verdener

Dermed har salget vært marginalt så langt, noe som kan komme til å endre seg når  Audi nå lanserer sin A3 Sportback e-tron.

Dette er nemlig en bil som bør passe svært mange norske bileieres bruksmønster bra. I tillegg har den en prislapp som gjør at den kan konkurrere mot både elbiler - og biler med bensin eller dieselmotor. Som Audi selv sier det i forbindelse med lanseringen "det beste fra to verdener".

Du lader den akkurat som en vanlig elbil - og kan kjøre inntil 50 kilometer bare på strøm.
Du lader den akkurat som en vanlig elbil - og kan kjøre inntil 50 kilometer bare på strøm.

Dette er en lekker Audi få skal kjøpe

204 hk

Her kan du nemlig kjøre inntil 50 kilometer på ren strøm. Når batteriene så er tomme, starter bensinmotoren, total rekkevidde er på 940 kilometer.

Kreftene i Audi A3 Sportback e-tron hentes fra bensinmotoren 1.4 TFSI 150 hk som kobles sammen med en elektromotor på 75 kW og automatgirkassen S tronic. Totalt er effekten 204 hk med et dreiemoment på 350 Nm.

- Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Rekkevidde med på kjøpet

Startprisen på kr. 339.500 inkluderer utstyrsnivået "Ambition" og egen e-tron styling.

Til sammenligning har Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 150 hk S tronic en startpris på kr.
337.500 med Ambition utstyrsnivå.

– Plug-in hybriden kommer svært godt ut i pris sammenlignet med tilsvarende modeller med bensinmotor. Kort fortalt får man den elektriske rekkevidden med på kjøpet, sier Audi-direktør Vidar Eriksen, i en pressemelding.

0,15 liter/mil

I likhet med elbilene kan en ladbar hybrid lades gratis på offentlige ladestasjoner. Men, siden disse hybridene ikke har unntak for parkeringsavgiften slik som elbilene, må bilen stå til lading slik at trafikkbetjentene ser at det kjøres ladbar bil.

Ladetiden til Audi A3 Sportback e-tron varierer fra drøye to timer til i underkant av fire timer, avhengig av ladeformen.

CO₂-utslippet ligger for øvrig på  35 gram per kilometer, og forbruk ved blandet kjøring er på 0,15 l/mil. Benyttes bare elmotoren, er både utslipp og forbruk lik 0.

Smart: Her kjører du nesten gratis til jobben

Lansering i november

- 70 prosent av bilturene våre er kortere enn 10 km, og gjennomsnittlig reiselengde per
dag er 40 km. Med andre ord vil de fleste klare seg fint med å kun bruke den elektriske
motoren til daglig. Skal man ut på lengre tur tar bensinmotoren over. Det betyr at du også kan bruke Audi A3 Sportback e-tron som en helt vanlig bil, uten rekkeviddeangst, sier Vidar Eriksen.

Audi har startet salget av bilen i Norge nå, lanseringen skjer i november. 

LES OGSÅ: Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp

Til under 350.000 kroner er e-tron utgaven av Audi A3 mye bil for pengene.
Til under 350.000 kroner er e-tron utgaven av Audi A3 mye bil for pengene.

Smakebit fra Ford: Dette er Fusion hybrid

 

Laster inn forumet...