LIKER, LIKER IKKE: Ved å like alt, ble Facebook noe han ikke likte. Illustrasjon: Colourbox
LIKER, LIKER IKKE: Ved å like alt, ble Facebook noe han ikke likte. Illustrasjon: Colourbox

Amerikanske Mat klikket «liker» på absolutt ALT 

Mye spam og søppel i feeden din? Slik endte Mat Honans Facebook-eksperiment fra helvete.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den amerikanske journalisten Mat Honan skriver for teknologi-nettstedet Wired. I embeds medfør utførte han et eksperiment på Facebook.

Honan klikket «like» på absolutt alt som dukket opp i newsfeeden hans. Utgangspunktet var tidligere oppdagelser om at likes fra Facebook-brukere er gull verdt for annonsører.

Ekstrem politikk og søppel

I en artikkel på sitt eget nettsted, skriver han om hvordan han reduserte sin egen newsfeed til en strøm av blant annet ekstreme politikere og markedsføringsstunt.

Facebook-eksperimentet startet med et par harmløse likes på ting han egentlig ikke likte. Faktisk kunne han ikke klikk på alt, for Facebook forsynte ham med stadig nye relaterte sider som han burde klikke på. 

Selvforsterkende

Hver gang han likte en side ga han samtidig beskjed til Facebook hva han ville se mer av, og Facebook ga ham det han hadde bedt om. Dette fikk nye likes, og den onde sirkelen var i gang.  

Etter hvert ble feeden hans mer og mer ekstrem. De politiske innslagene var langt ute til høyre eller tilsvarende langt til venstre, og moro-innslagene «var overveldende», som han selv sier. 

– Det som var enda verre enn de politiske tonene, var at feeden min ble veldig tåpelig. Jeg fikk sjansen til å like en Buzzfeed-sak om en fyr som danser, en annen spurte hvilken Titanic-figur jeg er, og en tredje fortalte meg at Katy Perrys danser er manne-sukkertøyet jeg fortjener, skriver han. 

– Feeden min viste meg kun det verste som vi media kverner ut, men som vi alle burde skamme oss over. Sensasjonelt søppel. Jeg «liket» alt, skriver han.

Mennesker skviset ut av spam

Vennene, menneskene, som han hadde på vennelisten, var borte vekk - til fordel for alle stuntene og PR-gimmickene. Derimot ble han kontaktet av Facebook-venner, som trodde han var blitt hacket.

– De sa «70 prosent av newsfeeden min består av Mat liker ditt og datt», skriver Honan i artikkelen.

Kontaktet av Facebook

Etter to dager med likes ble han også kontaktet av Facebook-administrasjonen. 

– Vedkommende ville sette meg i kontakt med Facebooks PR-avdeling, skriver Honan, uten å komme nærmere innpå hva den skulle kunne bidra med. 

Men da hadde han allerede avsluttet sitt elleville eksperiment. Da hadde han klikket «like» på over tusenvis av «avskyelige eller i beste fall banale» Facebook-sider.

– Ved å like alt forandret Facebook seg til et sted jeg ikke likte, konkluderte han.