Styrtrike Ronaldo blir enda rikere av disse bisarre reklamene

De nyeste videoene av Cristiano Ronaldo går som en farsott på nettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cristiano Ronaldo er blant verdens best betalte idrettsutøvere. På ESPNs liste er det kun bokseren Floyd Mayweather Jr. som slår portugiseren i inntekter.

Den listen baserer seg imidlertid kun på penger utøverne tjener som direkte konsekvens av idretten.

Det anerkjente økonomimagasinet Forbes oppgir at Ronaldo er verdt 80 millioner dollar (500 millioner kroner). Av disse er 325 millioner kroner direkte inntekter, mens 175 millioner kommer fra reklameinntekter.

Nå er det mye som tyder på at Cristiano Ronaldo er iferd med å gjøre et byks på det kommersielle markedet.

Ikke fordi at han ikke har vært en stor aktør i reklamemarkedet lenge, men fordi det har dukket opp et stadig større antall reklamevideoer for mer eller mindre obskure produkter der 29-åringen er den store stjernen. 

Den mest bisarre av dem alle er en reklame for et japansk produkt som skal bidra til å styrke og tone ansiktsmuskulaturen.

Det merkeligste med videoen er at Ronaldo ikke gjør det som faktisk er ment med produktet: å sette det mellom tenna og deretter bevege hodet.

– I min daglige trening var det ett område av kroppen min som jeg ikke fikk trent - ansiktsmusklene. Før jeg oppdaget PAO, sier 29-åringen om produktet.

Se den bisarre videoen i videovinduet øverst.

Sportstøyprodusenten Nike betaler ifølge Businessweek 62 millioner kroner i året for at Real Madrid-spilleren skal bruke deres produkter.

Det er tvilsomt om han får så mye av verken ansiktstreneren, muskelstimulatoren ReFa Active eller flasshampooen fra tidligere i måneden.

Men totalt sett blir det mye, for mannen som i mai ble kåret til tidenes beste markedsføringsobjekt innen fotball på verdensbasis.

Se oversikten over Ronaldos sponsorer i faktaboksen.

I tillegg har Ronaldo et eget undertøyssmerke: CR7, som han har i samarbeid med den danske klesgiganten JBS.

Også der har portugiseren brukt tiden etter fotball-VM godt og har nylig publisert en ny, og typisk lettkledd, reklamevideo.

Der får han vist frem kroppen som gjorde at magasinet Men's Health kåret ham til verdens best trente mannlige idrettsutøver.