- Denne bilen skal mye ned i pris

Har allerede levd på overtid i noen år...

Første generasjon Volvo XC90 har akkurat takket for seg - det kommer nok også til å merkes i bruktmarkedet.
Første generasjon Volvo XC90 har akkurat takket for seg - det kommer nok også til å merkes i bruktmarkedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg er fornøyd eier av en Volvo XC90 2006-modell (ja, vi finnes!), som nå vurderer bytte fordi kilomerstanden begynner å bli høy. Naturligvis har jeg sett på de som har kommet av informasjon rundt helt nye XC90, men den blir nok for dyr. 

Derfor er det mer aktuelt med en nyere brukt XC90, helst såpass nye at det er endel garanti igjen. Dilemmaet er om det er dumt å kjøpe nå før den nye kommer, er det ikke ofte slik at "gamle" utgaver synker litt ekstra i pris når helt ny modell kommer? Anbefaler du å vente, eller er det like greit å handle nå?

Benny svarer:

Hei sann! Hyggelig å høre fra en fornøyd XC90-eier. Jeg vet at det er flere av dere. Selv om modellen har et temmelig frynsete rykte, er det også eiere som har lite problemer med bilene sine - heldigvis!

Din XC90-generasjon har nå blitt historie, det vi si at produksjonen er nedlagt og hos Volvo jobber man nå på spreng med den nye. I bruktmarkedet er det imidlertid mye å velge mellom, det er til enhver tid rundt 200 XC90-er til salgs "der ute".

Verditapet har vært høyt de siste årene, det gjelder også nyere utgaver.

XC90 kostet over 850.000 kroner som ny da den takket for seg. Nå får du 2014-modeller med beskjeden kilometerstand til rundt 700.000 kroner. For rundt 600.000 kroner er vi på 2011/2012-modeller, som heller ikke bør ha gått veldig langt.

Som du skjønner: Dette er en bil som ramler kjapt i pris. Og det er nok all grunn til å tro at det vil forsterkes ytterligere når den nye ruller inn. Både fordi dagens XC90 nok vil oppleves som enda mer "gammel" - og fordi det er grunn til å vente at en god del av dagens eiere vil bytte til ny - dermed blir det også flere i bruktmarkedet.

Og snipp, snapp snute - var det slutt for XC90

Solid prutningsmonn

Det er heller ikke til å komme forbi at XC90 har levd på overtid i noen år. Den debuterte jo helt tilbake i 2002. På flere områder har den holdt koken ganske bra, men det er veldig mange konkurrenter der ute som oppleves som langt mer moderne biler.

Jeg tror derfor det er grunn til å vente at brukte XC90 - særlig nyere utgaver - skal mye ned i pris i årene som kommer.

Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis dumt å kjøpe nå. Men her gjelder det å sette seg godt inn i markedet og prisbildet. Hva bilforhandlere eller privatpersoner forlanger for XC90-ene sine, trenger slett ikke å være det som er "riktig" pris. 

I mange tilfeller vil det være solid prutningsmonn. Selgerne (hvis de ikke er helt nedsnødde) vet jo også at en helt ny modell er rett rundt svingen. Mange vil nok derfor være litt ekstra motivert for å bli kvitt sin bil nå, og dermed være villig til å gå ned i pris. Det kan naturligvis være positivt for deg som kjøper.

Ønsker deg lykke til i jakten!

En annen fornøyd XC90 eier: Ikke mobb bilen min!

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Advarsel: Ikke nærm deg denne skrått bakfra