Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mellomklassebilen Octavia har blitt en stor suksess for Skoda, også på det norske markedet.

Så langt i år er dette Norges femte mest solgte bilmodell. Og salgsøkningen etter at den kom i helt ny utgave har vært formidabel, opp 73,9 prosent i forhold til samme periode i 2013.

Nå er det også snart klart for ytterligere utvidelse av modellprogrammet. I oktober kommer nemlig nye Octavia Scout til landet.

Langt rimeligere

Dette er en modell som i utgangspunktet er som skreddersydd for norske bilkjøpere. Stasjonsvogn, firehjulstrekk, litt høyere bakkerkaring - og en god dose offroadstyling som skiller den fra mengden.

De fleste konkurrentene med samme oppskrift, koster fort over 500.000 kroner. Men i kjent Skoda-stil er Octavia Scout langt rimeligere.

Denne familiebilen lurer deg trill rundt

Tre motorer

Nykommeren starter på 363.400 kroner. Da har den 2-liters dieselmotor på 150 hestekrefter under panseret, den jobber sammen med en sekstrinns, manuell girkasse.

Da Broom testet forrige generasjon Octavia Scout i fjor, var startprisen på 379.400 kroner. Nå er den blitt større, har fått mer utstyr og mer krefter - men altså lavere pris. 

Nye Octavia Scout kommer også med 1,8 TSI 180-hesters bensinmotor med DSG automatgirkasse, og sist men ikke minst en nyhet, 2,0 TDI med 184 hestekrefter og med DSG automatgirkasse. Prisen for disse to er henholdsvis 380.200 og 410.200 kroner.

Dette er SUV-en "ingen" vil ha

610 liters bagasjerom

Alle versjoner kommer med ni kollisjonsputer, multikollisjonsbrems, proaktiv passasjerbeskyttelse, TPM-dekktrykkskontroll og tretthetsvarsler. I tillegg er blant annet følgende utstyr standard på Scout:  17-tommers alufelger, Front assist med City Safe nødbrems, treeket skinnratt, Bad-road understell med forsterket bunnplate og 33 mm millimeter forhøyet bakkeklaring.

Octavia vokste en god del i denne generasjonen. Den er 9 centimeter lenger og 4,5 centimeter bredere enn forgjengeren. Akselavstanden har økt med nær 11 centimeter. Resultatet er svært god innvendig plass, og stasjonsvognen er blant de aller største i klassen når det gjelder beinplass i baksetet, og plass i bagasjerommet, som er på hele 610 liter.

Scout eller Passat Alltrack - hvilken bør jeg velge?

Slik ser det ut inne i nye Octavia Scout.
Slik ser det ut inne i nye Octavia Scout.

Smart bruktbil - les testen av første Octavia Scout her: