Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har vært og sett på en Subaru WRX. Blå, selvfølgelig! Har drømt om en sånn bil helt siden jeg så Petter Solberg herje som verst i rally!

Er det vanlig Subarukvalitet på disse også, eller er det mer som går i stykker ettersom den har såpass med motor? Denne er helt original og ikke trimmet, bare vanlig styling. Anbefaler du? Hilsen Bjørn.

Benny svarer:

Hei Bjørn. Den bilen er det mange som har drømt og fortsatt drømmer om! Makan til den markedsføringen Petter Solberg ga Subaru på den tiden, har vi vel knapt sett hverken før eller siden.

Impreza WRX (enten "bare" WRX eller WRX STI) er det ganske bra utvalg av på bruktmarkedet. Derfor skal du på ingen måte kjøpe første og beste bil, her er det tvert imot viktig å være kresen og bruke god tid!

Bilen i seg selv er veldig bra, men dette er helt klart en av bilene der forrige eiere kanskje er det aller viktigste. Har en eller flere av dem vært av typen som har sett på ethvert rødt lys som obligatorisk grunn til å ta en lyskryssduell - da kan det fort være at du skal finne en annen bil.

Laster biltester...

Noen eksemplarer har nok regelrett blitt herjet med. Da hjelper det ikke at byggkvaliteten i utgangspunktet er god, ting vil gå i stykker og det kan bli et kostbart bilhold.

Det aller beste er å finne en bil som har blitt seriøst og skikkelig behandlet. Aller helst med få eiere, og med godt dokumentert historikk. Heldigvis er det slik at de fleste av disse bilene har vært eid av entusiaster. Mange av dem er flinke til å ta vare på og følge opp bilene sine.

Derfor føler Steffen seg litt som Petter Solberg

Moro og kjøreglede

Hovedinntrykket du får av bilen her er viktig. Så banale ting som hvordan den ser ut utenpå og inni. Ta også en titt under, bulker eller skader her er et dårlig tegn.

Det jeg også ville sjekket litt ekstra grundig, er drivverk, clutch og girkasse. Drivakselmansjetter og defekte ABS-sensorer er en velkjent svakhet.
Bremser, forstilling og hjuloppheng bør også sjekkes nøye.Mange biler er trimmet og "oppgradert", er dette i såfall godkjent og ført inn i vognkort?

Her gjelder det å spørre og grave. Hvis selger virker litt diffus - eller rett og slett ikke vet - er det igjen en grunn til å være skeptisk. 

For å oppsummere litt: Jeg anbefaler absolutt Imprexa WRX som bruktbil. Det er en bil som gir utrolig mye moro og kjøreglede, uten at den koster skjorta å kjøpe. Den trenger heller ikke være veldig dyr å eie, så fremt du finner et bra eksemplar. En liten - men viktig - sak til slutt: Jeg ville også sjekket hva forsikringen vil koste deg, før du kjøper. Det kan nemlig være snakk om ganske heftige summer på en bil som dette.

Lykke til!

WRX eller EVO? Drømme-duell fra 100.000 kroner

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Advarsel: Ikke nærm deg denne skrått bakfra