Skal bli arbeidsplassen til mange tusen nordmenn

Viktig nyhet er akkurat avduket.

Tredje generasjon Mercedes Vito er akkurat vist hjemme i Tyskland - dette kommer etter alt å dømme også til å bli en storselger her hjemme.
Tredje generasjon Mercedes Vito er akkurat vist hjemme i Tyskland - dette kommer etter alt å dømme også til å bli en storselger her hjemme.

En varebil er ikke lenger nødvendigvis en enkel og primitiv bil der lasteegenskaper og plass går på bekostning av alt som heter komfort og kjøreglede.

Nei, trenden går nå mot at varebilene blir mer og mer lik personbilene på mange områder. Det gjelder både ytelser, kjøregenskaper, sikkerhet - og komfort.

Og det skulle vel bare mangle? Dette er jo biler som i praksis er arbeidsplassen til veldig mange av kjøperne. Enten de har den som varebil i jobben - eller for eksempel kjører minibuss-utgaven.

Grått hår

Denne utviklingen får vi en ny bekreftelse på når storselgeren Mercedes Vito nå kommer i helt ny utgave.

Dette er tredje generasjon Vito. Den første dukket opp for aller første gang i 1995. Dette var en bil som satte grå hår i mangt et Mercedes-hode. Bilens tekniske brister var bortimot utallige.

I 2004 var det klart for en helt ny Vito. Mercedes hadde i mellomtiden gjort leksene sine og den nye bilen hadde en kvalitet og driftsikkerhet som var lysår unna første generasjon.
Startproblemer til tross - bilen har vært en suksess. Mer enn 1,2 millioner Vito har blitt solgt til nå.

Les også: Vito er en av bruktbilene fra helvete

Drivstoff-gjerrig

Så langt i år er Vito faktisk Norges femte mest solgte varebil. Det er sterkt for en modell som altså er klar for å bli erstattet.

Utviklerne av den nye Vito har vektlagt å gjøre modellen ekstremt drivstoffgjerrig. Gjennomsnittlig dieselforbruk skal være redusert med rundt 20 prosent sammenlignet med forgjengeren.

Vito med BlueEfficiency pakken er spesielt drivstoffgjerrig. BlueEfficiency-pakke kan bestilles på den nye Vito med bakhjulsdrift. Den er også standard på alle Vito Tourer-modeller som har automatisk girkasse og er registrert som personbiler.

Vito 116 CDI med BlueEfficiency-pakke har et oppgitt drivstofforbruk på bare 0,57l/mil, noe som er svært lavt for denne katgori bil.

Et annet viktig økonomisk aspekt er økte vedlikeholdsintervaller på opp til 40.000 km eller hvert annet år.

Vito har også som ambisjon å flytte grenser på sikkerhet. En rekke nye systemer er klare helt fra lanseringen, både som standard- og ekstrautstyr.

Vito finnes også i Brabus-utgave - les testen vår her:

Fra 1,6-liters motor

Vito er den første bilen i sitt segment som tilbyr et utvalg av bakhjulstrekk, firehjulstrekk og forhjulstrekk, i en og samme bil.

Variasjonen av dieselmotorer som er tilgjengelige i den nye Vito er også unik i modellens segment. Bilene med forhjulsdrift er utstyrt med en kompakt, tverrstilt firesylindret motor med 1,6 liters slagvolum. Denne motoren er tilgjengelig i to effektklasser. Enten 88 eller 114 hestekrefter.

Tøff utenpå? Vent til du ser inni!

Høstlansering


Vito med bak- eller firehjulstrekk er også utstyrt med firesylindret motor, men med 2,15-liters slagvolum som vi kjenner fra mange av personbilene.
Effekten her er på henholdsvis 136, 163 eller 190 hestekrefter. Alle tilfredstiller de nye Euro 6 kravene.

Nye Vito skal bli lansert i Tyskland i oktober i 2014. Modellen vil senere bli introdusert i andre europeiske land. Prisene er er ennå ikke klare, men bør bli konkurransedyktige, særlig på grunn av moderne motorer med lavt utslipp.

Vi har testet personbilutgaven allerede - en drøm for store familier

Plass til alle åtte ungene - men det koster skjorta!