Flyhistoriens dystre uke

På én uke styrtet tre passasjerfly på tre ulike kontinenter. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ettermiddagen torsdag 17. juli kom meldingen om at et fly var styrtet i Øst-Ukraina. Kort tid senere ble det kjent at det var snakk om et passasjerfly, hvor det var 295 personer om bord. 

Verden ble sjokkerte vitner til informasjonen om at flyet var blitt skutt ned, og at alle om bord var drept. 

700 har mistet livet 

Det markerte starten på det som skulle bli en av de verste ukene i flyhistorien. 

Torsdag 24. juli, nøyaktig én uke etter styrten i Ukraina styrtet Air Algerie flight AH5017 fra Burkina Faso til Algerie. Flyet styrtet nord i Mali, og de 110 passasjerene og seks kabinansatte mistet livet i ulykken. 

Kun 24 timer tidligere krasjlandet et mindre fly i Taiwan da det forsøkte å nødlande på en flyplass på Penghu. 48 personer mistet livet og ti personer ble skadet. 

Samlet har de tre ulykkene kostet 462 menneskeliv. 

2014 kan derfor bli det verste året for flyulykker på over et tiår. Dersom man inkludert Malaysia Airlines MH370 som forsvant i mars, har over 700 mennesker mistet livet i flyulykker i år. 

Ikke systematisk problem 

Eksperter har undersøkt de største ulykkene hittil i år, men kan ikke finne konkrete feil som knytter ulykkene til hverandre.

– Noe av det som får meg til å føle meg litt bedre ved disse tragiske ulykkene er at det ikke er samme type ulykker eller samme årsak til styrten. Da kan vi utelukke at det er et systematisk problem, sier John Beatty, president i organisasjonen for flysikkerhet i USA til Sydney Morning Herald

MISTET DATTEREN: Australske George og Angela Dyczynski er på ulykkesstedert i Øst-Ukraina. De mistet datteren Fatima da Malaysia Airlines MH17 styrtet 17. juli.  REUTERS/Sergei Karpukhin
MISTET DATTEREN: Australske George og Angela Dyczynski er på ulykkesstedert i Øst-Ukraina. De mistet datteren Fatima da Malaysia Airlines MH17 styrtet 17. juli.  REUTERS/Sergei Karpukhin

2005 var et dystert år for flytrafikken, da hele 811 personer mistet livet. 

Selskapet Ascend Worldwide er spesialister på flysikkerhet og mener det likevel er viktig å se statistikken i riktig sammenheng. 

– Det er viktig å se på den langsiktige utviklingen. Hva som ser ut som et «bra» eller «dårlig» år etter syv måneder betyr ingenting, sier sikkerhetssjef Paul Hayes til avisen. 

Ifølge Det europeiske luftfartsverket var det rekordlave 224 som omkom i flyulykker i 2013, sammenlignet med et årlig gjennomsnitt på 703 mellom 2003 og 2012. 

Større sjanse for å bli statsminister

Professor i statistikk ved Massachusettes Institute of Technology, Arnold Barnett sier til BBC at det ikke har vært noen alvorlige flyulykker i april, mai eller juni. Han sier det er tilfeldig at tre alvorlige ulykker skjer på så kort tid. 

Professoren sier at det for innbyggere i industriland er 1 av 25 millioner som risikerer å dø i en flystyrt. 

– For et britisk barn som flyr, er det mer sannsynlig at han eller hun blir statsminister i Storbritannia, olympisk mester eller mottar Nobelprisen i fysikk, sier Barnett.