Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mange år har norske bileiere dratt til Sverige for å reparere eller ta service på bilen.

Her kan det ofte være mye penger å spare, ikke minst fordi timeprisene på svenske bilverksteder generelt sett ligger et godt stykke under de norske.

Men hva med kvaliteten på jobben som blir gjort?

Dagens Næringsliv refererer nå til en debatt som går høyt i Sverige.  SvD Näringsliv har satt fokus på det de karakteriserer som omfattende fusk på svenske bilverksteder.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Kontrollerer verkstedene

Det handler om slurv, tidspress - og regelrett mangelfulle reparasjoner. I de verste tilfellene med det resultat at bilene blir mindre trafikksikre.

Sveriges fire største forsikringsselskaper,  Folksam, Trygg Hansa, If og Länsförsäkringar har alle opplevd at bilverkstedene fusker når de reparerer forsikringstakernes biler. Her handler det blant annet om at reparasjoner ikke gjøres etter bilprodusentenes instruksjoner.

Forsikringsselskapene er derfor i gang med å kontrollere verksteder over hele Sverige.

Laster biltester...

Hvorfor tar samme verksted forskjellig pris?

Hurtighet er alt

Samtidig har forsikringsselskapene en dobbeltrolle oppe i dette, i og med at de er storkunder hos bilverkstedene og også eier selskapet CAB, som estimerer hvor lang tid verkstedene skal kunne bruke på de ulike oppgavene.

Fra verkstedhold blir det argumenter med at disse estimatene i mange tilfeller er altfor optimistiske. Mekanikerne sliter med å klare å holde seg innenfor tidsfristene og opplever et tidspress som igjen kan gå ut over kvaliteten på arbeidet. Hurtighet er alt - hvordan jobben gjøres blir mindre viktig.

Tar ikke fighten

Fagforbundet IF Metall argumenterer sterkt for at mye av ansvaret for fusket ligger på forsikringsselskapene - og på arbeidsgiverne som ikke tar fighten med selskapene.

- Forsikringsselskapene sier at dette er hva vi betaler, siden bryr de seg ikke så mye om konsekvensene, sier Christer Persson som er forhandlingssjef hos IF Metall, til SvD Näringsliv.

- Hjelp - bilen min har vært på verksted i syv måneder

Ble svært overrasket

En rekke personer i bransjen bekrefter også at mye ikke er som det burde være på svenske bilverksteder.

En av dem er Azamat Dautov som kom til Sverige fra Russland for 12 år siden. Han er biloppretter og jobber i dag ved et av de større merkeverkstedene i Stockholmsområdet. 

- Da jeg kom til Sverige, ble jeg svært overrasket over hvor lite fokus man har på kvalitet her. Jeg så biler som var så dårlig reparert at jeg ikke trodde mine egne øyne, forteller Dautov til SvD Näringsliv.

Notoriske fuskere 

Mange av de som jobber på bilverkstedene, har prestasjonsbasert lønn. Det kreves gjerne arbeidstempo over 100 prosent for at bonuser skal bli utløst. Mange kilder sier at dette tidspresset gjør at mange fusker - enten de slurver, eller rett og slett tar betalt for ting som ikke er gjort.

- Jeg kjenner endel notoriske fuskere som jobber to-tre ganger raskere enn CABs beregninger og som får veldig høy bonus. Jeg vet hvordan de jobber. Men jeg ville aldri levert inn min bil til noen av dem, sier Azamat Dautov, til SvD Näringsliv.

Tor-Erling sparer tusenvis på service i Sverige