FRUSTRERTE: Ifølge en av passasjerene måtte så mange som 100 Norwegian-reisende tilbringe natten på flyplassen i LA. Foto: Arnfinn Sola
FRUSTRERTE: Ifølge en av passasjerene måtte så mange som 100 Norwegian-reisende tilbringe natten på flyplassen i LA. Foto: Arnfinn Sola

Norwegian-fly forsinket i 41 timer: Passasjerene måtte ordne hotell

– Over 100 personer ble liggende på flyplassen, sier passasjer Arnfinn Sola til TV 2.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegians avgang med Dreamliner-flyet fra Los Angeles til London er nå over 41 timer forsinket. Frustrasjonen blant de reisende har vært stor.

Flyet skulle opprinnelig reise fra USA klokken 20.00 onsdag kveld, lokal tid. Ny avgangstid er nå fredag klokken 13.30, lokal tid.

Først satt passasjerene i flyet i tre timer, før det ble klar at det ikke kom til å lette. Etter mye ventetid fikk de reisende beskjed om at Norwegian ikke greide å skaffe overnatting, og ba derfor om at passasjerene forsøkte å ordne dette selv. Det endte med at mange måtte sove på flyplassen.

Ny avgangstid ble satt til torsdag klokken 17.00 lokal tid, men ble nok en gang utsatt fordi flypersonellet ikke hadde fått tilstrekkelig hviletid.

Dette bekreftet pressekontakt i Norwegian Charlotte Holmbergh Jacobsson overfor TV 2.

– Det var en feil på spoiler på flyet, i kombinasjon med at crewet måtte få tilstrekkelig hvile, sa Jacobsson til TV 2 da.

Klokken 03.00 natt til fredag lokal tid, klokken 12.00 fredag formiddag norsk tid hadde flyet fortsatt ikke forlatt USA.

– De fikk starte boarding, men måtte avbryte på grunn av ny teknisk feil, sa Jacobsson på det tidspunktet.

– Flau over å være nordmann 

Passasjer Arnfinn Sola forteller til TV 2 at de er alle svært frustrerte. Han mener Norwegians håndtering av forsinkelsen har vært dårlig.

– Vi har vært forsinket i over 36 timer. Da det ble klart at flyet ikke kunne gå sa de at det var fullt på alle hoteller. Over 100 personer ble liggende på flyplassen, sier Sola.

SLITNE: Passasjerer som venter. Foto: Arnfinn Sola
SLITNE: Passasjerer som venter. Foto: Arnfinn Sola

De ble tilbudt 170 dollar i kompensasjon per rom de ordnet på egenhånd, rundt 1000 kroner. Sammen med familien sin valgte Sola å selv bestille et hotell et stykke unna flyplassen.

– Norwegians representanter her sier det er den verste forsinkelser de har hatt med selskapet.

Han er svært oppgitt over manglende informasjon. Passasjerene er fra en rekke ulike land, forteller han.

– Jeg skjemmes over å være nordmann, det er kjempeflaut, sier Sola.

– Folk er veldig sinte her. Det var folk her som skulle på bryllupsreise, mange frustrerte, mange engelskmenn. De nordmennene jeg har snakket med er veldig frustrerte.

TEKNISK FEIL: Flyet som enda ikke har lettet fra USA. Foto: Arnfinn Sola
TEKNISK FEIL: Flyet som enda ikke har lettet fra USA. Foto: Arnfinn Sola

Ny natt på flyplassen 

Jacobsson i Norwegian foklarer at fordi president Barack Obama var på besøk i Los Angeles, var det vanskelig å skaffe passasjerene hotellrom til maks 170 dollar per rom. Dersom rommet koster mer, må pasasjerene selv dekke det. Hun sier forsinkelsen er veldig beklagelig.

– Det er utrolig dumt for passasjerene. Jeg forstår at det er frustrerende å ikke ha et sted å sove.

– De tekniske problemene ble oppdaget tett opp mot avgang, noe som gjorde at passasjerene ikke fikk så god informasjon.

Hun legger til at de har tilbudt passasjerene full refusjon dersom de ønsker å reise på en annen måte.

Heller ikke i natt har passasjerene fått ordnet overnatting, bekrefter Norwegian.

– Det er ofte lettere å finne ett og ett rom, men vi forstår at dette er en fryktelig situasjon for passasjerene. Vi har forsøkt å booke om, men det lot seg ikke gjøre, sier Jacobssen. 

Letter med all sannsynlighet 41 timer forsinket

Klokken 21.50 norsk tid, er flyet fortsatt ikke i lufta. Norwegians pressekontakt Julius Støbach forteller til TV 2 at flyet med stor sikkerhet tar av 22.30 norsk tid, og 13.30 lokal tid. 

– Nå har alle passasjerene sjekket inn og crewet skal være på plass på flyet, så da skal alt være klart til avgang, sier han.