SAMARBEID: Glidansvarlig Ronny Frydenlund Hansen, SkiGo-sjef Christier Majbäck og smøresjef Knut Nystad i Kiruna. FOTO: SkiGo.se
SAMARBEID: Glidansvarlig Ronny Frydenlund Hansen, SkiGo-sjef Christier Majbäck og smøresjef Knut Nystad i Kiruna. FOTO: SkiGo.se

Slik skal Norge unngå ny smøresmell

Under OL i Sotsji hadde ikke Norge tilgang på de beste smøreproduktene. Det skal ikke skje i VM i Falun.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Smørerne til det norske skilandslaget er fast bestemt på at bommen fra Sotsji ikke skal skje igjen.

Derfor oppsøker de nå ski-, smurnings- og utstyrsleverandører for å få best mulig kontakt med de som kan levere produkter som kan hjelpe de norske skiløperne.

– Vi prøver å oppsøke alle de ledende leverandørene i verden. For oss er det viktig å ha oversikt over de ulike produktene som eksisterer slik at vi kan velge ut det beste produktet, sier Nystad til TV 2.

Hevdet de ble boikottet

Skiene til de norske langrennsløperne ble et stort samtaleemne under OL i Sotsji, spesielt i den første halvdelen av lekene.

Dårlig feste og elendige ski ble forklart med både feil struktur på skiene og at man ikke hadde tilgang på de samme produktene som konkurrentene.

– Jeg skulle ønske at jeg hadde det beste produktet. Gjerne det svenskene har. Det ryktes at enkelte fabrikanter favoriserer enkelte land. Vi har hørt de ryktene fra to leverandører, sa Knut Nystad på en pressekonferanse i Sotsji.

Etter det TV 2 erfarte var det snakk om konkrete produkter fra smurningsleverandøren SkiGo.

De nektet for at Norge var bortprioritert, men innrømmet at de hadde et tettere samarbeid med det finske og svenske landslaget og inviterte heller Norge til å ta kontakt. 

Da ville de norske smørerne få tilgang til de samme produktene som andre.

– Dersom Russland eller Norge kommer til oss så får de samme behandling. Vi jobber nøyaktig likt mot alle land, sa administrerende direktør Christer Majbäck til TV 2.

Skal sørge for at Norge har tilgang på de beste produktene

Nå er det akkurat det det norske smørelandslaget akter å gjøre.

Langrenn.com skriver at det norske smøreteamet, med smøresjef Trond Nystad i spissen har besøkt SkiGo i Kiruna.

Det borger for et bredere samarbeid med smurningsprodusenten.

– Er dette noe man gjør for å unngå å havne i situasjoner der andre har tilgang på noe som fungerer bedre enn det man selv har?

– Ja, det er klart det er det, sier Knut Nystad til TV 2.

Han vil ikke kommentere om TV 2s opplysninger om at det var SkiGo han siktet til med påstandene om at produkt ble holdt tilbake fra Norge.

Kontakt med flere leverandører

Det er uansett ikke bare dem de norske smørerne belager seg på nå. De plasserer eggene i så mange kurver som mulig.

Norges Skiforbund har ikke lenger en sponsoravtale med Swix, men dialogen er fremdeles tett mellom det norske smøreteamet og smøre-giganten. I tillegg har de inngått et tettere samarbeid med Rode.

– For oss er det uhyre viktig å ha kontakt med smurningsleverandører, som det er å ha kontakt med skileverandører, utstyrsleverandører og andre som leverer produkt som skal gjøre det mulig for oss å vinne skirenn, forklarer smøresjef Nystad.

– Når vi reiser til mesterskap, så vet vi ikke hvordan det kommer til å bli. Vi må reise med spørsmål og et åpent sinn, og da er det viktig å ha et godt samarbeid med andre slik at vi kan finne ut av det sammen.

– Håper de har kompetanse på svensk snø

Før OL i Sotsji hadde Norge et tettere samarbeid med SkiGo på festesmurning enn på glidsmurning.

Med smøresjefen til Kiruna var glidansvarlig Ronny Frydenlund Hansen. Det var imidlertid en tilfeldighet at ikke festesjef Roy Pedersen var med, han var også invitert, men kunne ikke være med.

Nå håper de at samarbeidet med det svenske firmaet, ledet av den tidligere verdensmesteren Majbäck skal kunne hjelpe dem ekstra kommende sesong. VM på ski 2015 går nettopp i Sverige, i Falun.

– Vi får håpe at de har en kompetanse på svensk snø som kan gagne oss. De tester veldig mye i Sverige så klart, sier Knut Nystad.

– Vi bruker sommermånedene på å tilegne oss kunnskap og å utfordre oss selv, slik at vi kan gjøre en bedre jobb i sesongen som kommer.

TV 2 har forsøkt å komme i kontakt med SkiGo for en kommentar uten å lykkes.