Laster inn forumet...

Vi kan si veldig mye positivt om Porsche Cayenne, men noen politisk korrekt bil har den aldri vært. 

Et ganske voldsomt utseende, fokus på fart og prestasjoner, samt forbruk og utslipp som hører med til dette - det har gjort den til et lite symbol på det mange synes er galt med SUV-ene.

Store, drivstoff-slukende biler, kjørt av folk som ofte ikke trenger hverken offroadegenskaper eller stor plass.

Ren elbil

Men utviklingen går fort, ikke minst når det gjelder motorteknologi. Når Cayenne får en midtlivs-oppdatering, skjer det også ting under panseret.

Nå blir nemlig Cayenne også ladbar hybrid. Det betyr at både forbruk og utslipp går ned. Og det betyr også at du faktisk kan kjøre Cayenne som ren elbil over kortere avstander. Porsche lover selv at den skal kunne klare opp til 35 kilometer bare på strøm, når batteriene er fulladet. 

Såvidt innkjørt - men har tapt seg 1,6 millioner

Solide prestasjoner

Det betyr i praksis at mange vil kunne bruke den som en elbil til og fra jobben, og til mye av småkjøringen. Men her må vi også legge til at maks rekkevidde som vanlig fordrer optimale betingelser. I praksis vil nok rekkevidden oppleves som en god del kortere, særlig i vinterhalvåret.

Nytt multifunksjonsratt er blant endringene innvendig ny Cayenne.
Nytt multifunksjonsratt er blant endringene innvendig ny Cayenne.

Den ladbare hybriden kommer med 3-liters V6-motor med kompressor og direkteinnsprøytning, som jobber sammen med elmotoren. Til sammen er effekten på 416 hestekrefter, dreiemomenten er på 590 NM.. 

Men miljøbil eller ikke: Det er i alle fall ikke noe å si på prestasjonene. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder! 

Mye billigere - men like smart: Sjekk denne!

Forsiktig finpuss

Ut over dette er Porsche tydeligvis ganske fornøyd med modellen som har vært en storselger helt siden den kom. Cayenne er en svært viktig bil for Porsche, og har gitt selskapet store inntekter.

I forbindelse med oppdateringen, har designet fått litt forsiktig finpuss. I fronten har grillen vokst litt, det er nye støtfangere, nye luftinntak, pluss at utformingen av selve panseret er litt endret.

Bak er det nye lys og integrerte eksosrør. Innvendig er det også snakk om svært forsiktige endringer, blant annet med et nytt multifunksjonsratt.

Strålende mottagelse

For Porsches del er dette en gjennomtenkt avveining av å kunne gi bilen et litt oppdatert utseende, samtidig som de ikke ønsker at de som eier dagens modell skal føle at de plutselig har en gammel bil.

Suksessen med Cayenne, har gjort at Porsche også har lansert en SUV hakket under. Lillebror Macan kom på markedet tidligere i år, og har fått en strålende mottagelse. Her er det ventelister i mange markeder, og det er klart at denne modellen vil bli Porsches bestselger framover, og sørge for en solid økning av det samlede Porsche-salget.

Macan: Nå skal den bli billigere

Cayenne har vært en stor suksess for Porsche - ikke minst økonomisk. Nå er det klart for facelift på andre generasjon Cayenne.
Cayenne har vært en stor suksess for Porsche - ikke minst økonomisk. Nå er det klart for facelift på andre generasjon Cayenne.

LES OGSÅ: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboka?