Her tar Majka tak i motorsykkelen før han vinner etappen

– Det oste ikke akkurat god sportsånd av det der, sier Mads Kaggestad.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rafal Majka vant sin andre fjelletappe på fem dager onsdag, men det mange snakker om i etterkant er det som skjedde syv kilometer fra toppen av den siste stigningen. 

Fjernsynsbildene viser at Majka tar tak i en motorsykkel og gir seg selv et lite sekund med ekstra høy fart. For de innvidde sykkelentusiastene omtales det gjerne som en «hand sling». 

– Oisann. Det der er noen sveitserfranc i bot det. Dette er jeg spent på hva juryen gjør med, kommenterte Christian Paasche.

– Ikke bra. Det er helt unødvendig, kom det fra Dag Otto Lauritzen.

– Motorsykkelen var i veien
Etter etappen forklarte han TV 2 hvorfor han gjorde som han gjorde.

– Motorsykkelen var for langt til høyre i veien. Jeg ville komme meg forbi. Men det var ingenting. Det var fem kilometer (sic) igjen av etappen, og det forandret ingenting, sa polakken. 

Flere reagerte på hendelsen på sosiale medier i etterkant, og Mads Kaggestad var en av de som ikke var helt enige i at motorsykkelen var i veien.

– Nei, det så jo ikke slik ut. Jeg syns det så ut som han tok tak i den for å få litt ekstra fart. Joaquim Rodríguez reagerte jo også, og han hadde god oversikt der han satt. Jeg tolker det som at han ville ha et ekstra «push», noen ekstra watt, i et kritisk øyeblikk. Men det var jo fullstendig unødvendig - han hadde vunnet uansett. Det oste ikke akkurat god sportsånd av det. Det kan lett tolkes som kynisk spill, sier TV 2s sykkelekspert. 

Merkelig straff
Noen timer etter etappen besluttet rittjuryen å gi Majka følgende straff: en bot på 50 sveitserfranc, et tillegg på ti sekunder til sammenlagttiden sin, og fem poeng i trekk i konkurransen om den grønne trøyen. Ikke klatretrøyen, altså, men den grønne. Juryen ga ikke noen forklaring på hvorfor de valgte å ilegge Majka denne litt spesielle straffen.

– Han ville jo lett ha vunnet uansett, det er derfor det var så unødvendig å ta tak i motorsykkelen. Det blir vanskelig for arrangøren å gi noe annet enn en advarsel og en bot. Å gi han tidsstraff gir jo ikke mening i og med at han ligger så langt bak i sammendraget. Det som virkelig ville ha svidd, var å ta fra ham noen klatrepoeng. 

Kaggestad ble i sine år som profesjonell vitne til flere lignende hendelser, og sier det ikke er uvanlig at rytterne forsøker å skaffe seg små fordeler.

– Det er jo noe som kalles «lange flasker» - at rytterne holder på drikkeflaskene fra bilene helt til dommerne ser det. Mark Cavendish, for eksempel, har jo blitt kritisert for å holde fast i lagbilene litt lenge. Rytterne bruker mulighetene til å få litt ekstra fart når dommerne ikke ser det. Det er egentlig ikke lov, men rytterne er av og til så slitne at de gjør det likevel. Problemet til Majka er jo at han gjorde det mens han ble filmet. Det er jo lite taktisk, sier sykkeleksperten.