Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det finnes eksklusive biler, og så finnes det eksklusive biler der den originale eieren ikke har nektet seg noe som helst. En av biljøperne som har rikelig anledning - bokstavelig talt - til det siste, er sultanen av Brunei.

Glad i fine biler er han også, og bilsamlingen hans er viden beryktet for sitt omfang og høye standard.

Førtidspensjonert etter 160 mil

Det er også der denne bilen kommer fra - for om sultanen hadde skikkelig lyst på det aller ypperste fra BMW og Alpina da denne kom på markedet, ble han raskt mettet: Kun 1.000 miles rakk han å kjøre med den før den endte opp mer eller mindre førtidspensjonert i samlingen.

Les også: En gang var den en drømmebil - nå er den fullt overkommelig

Bilen er altså en 850, BMWs 12-sylindrede coupé fra 1990-tallet, i sin mest ekstreme versjon. BMW-tuner Alpina bygget sin B12-versjon av denne bilen i drøyt 1.500 eksemplarer, men da stort sett med 5 liters volum i V12eren.

BMWs V12-beist er ikke dårlig i standard-tapning heller, men de 57 utgavene som Alpina skremte opp til 5,7 liters volum er enda råere... Foto: Classicdriver.com
BMWs V12-beist er ikke dårlig i standard-tapning heller, men de 57 utgavene som Alpina skremte opp til 5,7 liters volum er enda råere... Foto: Classicdriver.com

Sultanen av Brunei ville dog ha mer, og gikk for den aller grådigste versjonen: Alpina B12 5,7, der man altså økte volumet til 5,7 liter. 422 hester ble resultatet, som gisper etter luft blant annet gjennom luftespaltene i det spesielle karbonpanseret som Alpina-versjonen av 850CSi er bestykket med.

Ekstremt sjelden - om man går i detaljer

Det høres ganske voldsomt ut, og kan nok være det også - om man vil. Men samtidig er den store BMW-coupeen en diskré affære som passer en så høyt posisjonert eier som hånd i hanske. Mørk lakk, konservativ Alpina-striping og felger i like klassisk Alpina-design gjør at bilen ikke stikker seg nevneverdig ut.

Alpina-dekoren er brodert inn i de lysegrå skinnsetene, men ellers er ikke interiøret i bilen forandret nevneverdig. Foto: Classicdriver.com
Alpina-dekoren er brodert inn i de lysegrå skinnsetene, men ellers er ikke interiøret i bilen forandret nevneverdig. Foto: Classicdriver.com

Dermed er det heller ikke så enkelt å oppfatte hvor sjelden bilen er. For sjelden er den:

Ifølge Carscoops skal det kun være bygget 57 eksemplarer av B12 i 5,7-litersversjonen. Sjeldent nok, bare det, og for mange av oss ville det være natulig å stoppe der. Men som vi kjenner fra mange andre bilmiljøer med tilgang på detaljert produksjonsstatistikk for bestemte modeller, er det fullt mulig å definere den som enda mer unik:

Bare 7 av de 57 bilene ble bygget med høyreratt - og av de igjen var kun to biler utstyrt med manuell sekstrinns girkasse, slik som denne.

Interiøret bærer mer preg av stor luksus-GT enn sportsbil, men her kan man få seg en overraskelse. Foto: Classicdriver.com
Interiøret bærer mer preg av stor luksus-GT enn sportsbil, men her kan man få seg en overraskelse. Foto: Classicdriver.com

Les også: Hvorfor er BMW-eierne en så utrolig lojal "menighet"?

Til salgs - men prisen er ikke oppgitt

Altså tipper vi at en av detaljene som gjør denne bilen mest unik, også gjør den mest aktuell for et fortsatt liv på de britiske øyer. For det er der den finnes, og er til salgs for en ikke oppgitt sum.

Se annonsen på Classicdriver her:

Når den likevel kan være interessant også for oss som kjører på høyre side av veien, så har det med kilometerstand å gjøre. Den er nemlig rimelig unik, den også.

Luftespaltene i panseret avslører at du ikke står overfor en helt vanlig 850 CSi. Foto: Classicdriver.com
Luftespaltene i panseret avslører at du ikke står overfor en helt vanlig 850 CSi. Foto: Classicdriver.com

For da bilen kom til England i 2001 etter åtte år i sultanens eie, hadde den som nevnt gått i underkant av 1.000 miles, eller rundt 160 mil. De to britiske eierne som har hatt den etterpå har heller ikke brukt den opp, odometeret står i dag på rundt 6.500 miles.

Fremdeles bare gått 10.000 kilometer

Det er fremdeles bare litt i overkant av 10.000 kilometer - 1.000 mil - og med dette er sjansen stor for at vi snakker om BÅDE en av historiens råeste Alpina-modeller, OG en av de som er minst kjørt i løpet av over 20 år på veien.

Tilstanden bekreftes da også å være «som ny», og selger understreker at bilen skal gjennom nok en service hos autorisert BMW-verksted i Swindon før en ny eier får overta nøklene.

Alpinas felgdesign må være ett av bilverdenens mest holdbare. Helt siden tidenes morgen har de sett akkurat slik ut, og de ser fremdeles både flotte og moderne ut på foredlingsbedriftens nye modeller. Foto: Classicdriver.com
Alpinas felgdesign må være ett av bilverdenens mest holdbare. Helt siden tidenes morgen har de sett akkurat slik ut, og de ser fremdeles både flotte og moderne ut på foredlingsbedriftens nye modeller. Foto: Classicdriver.com

Følelsen av å kjøre noe slikt med noe henimot nybillukt, kanskje ispedd litt kongelig aroma, kan kanskje gjøre det verdt umaken å sitte på feil side. Selvsagt avhengig av hva du må betale for herligheten. At den kun oppgis på forespørsel er vel et signal om at det ikke er snakk om tilbudspris, akkurat…

Les også: Jann-Egils GLT er nok en litt mer realistisk 850-utgave for de fleste