En av Norges minste har blitt ny

Prisene er akkurat offentliggjort.

Nye Citroën C1 har fått langt friskere design enn forgjengeren - til neste år kommer også utgaven med foldetak.
Nye Citroën C1 har fått langt friskere design enn forgjengeren - til neste år kommer også utgaven med foldetak.

På ettersommeren er det klart for en helt ny utgave av Citroëns minstemann, C1.

Dette er søstermodellen til Peugeot 107 og Toyota Aygo. De tre modellene produseres side-om-side ved samme fabrikk og er et samarbeidsprosjekt mellom PSA-gruppen og Toyota. Ved å samarbeide på denne måten, holdes utviklingskostadene nede - noe som er ekstra viktig i denne bilklassen.

Her er det nemlig lav pris som er det avgjørende for de aller fleste kjøperne.

Typisk bybil

Nye C1 er da også helt fra starten av en av Norges rimeligste nybiler. Prisene starter på 121.900 kroner.

For den prisen får du en kompakt småbil (lengde på 3,46 meter), med plass til fire og 196 liter bagasjerom. Bagasjeromsvolumet øker til 780 liter med nedfelt baksete. 

C1 er en typisk bybil, der snudiameter på beskjedne 4,80 meter virkelig kommer til sin rett. Den kommer fra starten av i to utgaver, med tre eller fem dører.

Neeei - denne får du ikke levere tilbake!

Tre utstyrsnivåer

Versjonen med elektrisk foldetak, kalt Airscape, kommer til Norge neste år. Nye C1 kommer i tre ulike utstyrsnivåer. Som for alle Citroën-modellene i Norge heter de Attraction, Nordic Edition og Nordic Edition High, opplyser produsenten i en pressemelding.

Standard fra første nivå er blant annet høydejustering av ratt, LED kjørelys, nedfellbart baksete og bakkestartassistent i tillegg til seks airbager, ABS og ESP.

Inkludert i Nordic Edition finner man for eksempel DAB+radio, berøringsskjerm og Mirror Screen, mens Nordic Edition High også tilbyr blant annet nøkkelfri adgang og start, automatisk klimaanlegg, 15’’ aluminiumsfelger og ryggekamera med parkeringssensor bak.

Trillingbror Aygo koster en god del mer - les om den her:

Bensinmotorer

Nye C1 kommer med to bensinmotorer. VTi 68 leveres både med manuell girkasse og med en elektronisk styrt ETG-girkasse (Efficient Tronic Gearbox). Denne har krypefunksjon og optimert pedaltilpasning for mykere start og bedre kjørekomfort.

PureTech 82 er PSA Peugeot Citroëns egne 3-sylindrede bensinmotor som benytter seg av ny og drivstofføkonomisk teknologi. Motoren er på 1,2 liter, er koblet til manuelt manuell girkasse og skal gi gode ytelser i en så lett bil som dette.

Stor, men likevel rimelig: Les om brukt Berlingo her: