Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Vi så denne snodige bilen på ferie i Sverige. Både jeg og fatter'n kan ganske mye om biler, men her stod vi bom fast begge to. Vi ble derfor enige om å høre med deg. Vet du hva pokker dette er?

Håper du kan svare. Vi sjekker Broom hver dag i ferien.

God sommer og hilsen fra Strømstad :-)

 

Benny Svarer: 

 

Heisann!

Hyggelig at dere følger med oss på Broom , også i ferien. 

Så til den mystiske bilen på bildet. Litt eplekjekt kan jeg si at selvfølgelig vet jeg hva dette er. Det har seg nemlig slik at jeg har noen kompiser som er godt over middels interesserte i sære biler - gjerne av typen små og ynkelige og fra Øst-Europa. (Joda - Jon H., Magne og Svend - det er dere...)

Det er en Barkas

De forer meg innimellom med store doser (u)nyttig informasjon om disse bilene. Derfor så jeg ganske kjapt at bilen dere har sett er en Barkas. Nærmere bestemt en B1000.

Det er altså en Øst-Europeisk skapning som ble laget fra 1961 og helt fram til 1991. Den har opprinnelig en tresylindret to-takt motor og forhjulstrekk, men kom etterhvert med både 1,8-liter diesel og en mer moderne 1,3-liters firetakts VW-motor om jeg ikke tar helt feil.

Les også: Sjelden Wartburg ble reddet i tolvte time

De var et vanliginnslag i gatebildet i DDR tidligere. Nå tynnes det i rekkene...
De var et vanlig innslag i gatebildet i DDR tidligere. Nå tynnes det i rekkene...

Den fantes i mange varianter, både som minibuss med åtte seter, pickup og varebil. Den ble også mye brukt både som brannbil og ambulanse.

I det gamle Øst-Tyskland var det få konkurrenter til denne, og den ble derfor produsert i et ganske stort antall. Rundt 175.000 eksemplarer ble laget totalt.

Også Stasi - de statlige sikkerhetsstyrkene - brukte disse bilene, spesialinnredet for fangetransport. Men ofte "forkledd" som vanlige håndtverker-biler når de "hentet" folk.

Bilene var derfor til en viss grad fryktet tidligere.

Kultbil

Mange av disse bilene har levd et hardt liv med lange dager og tungt arbeid, og det tynnes definitivt i Brakas-rekkene. Så nå er også disse i ferd med å bli kultbiler på lik linje med Trabant, Citroen 2CV etc.

Mange av de bilene som er igjen restaureres nå og stettes i stand av entusiaster og nostalgikere.

Håper dette ga et lite innblikk i hva dere så.

Ha en forsatt fin ferie!

Les også: Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Stort arkiv.

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Laster inn forumet...