Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med et verditap på to millioner kroner bør det være gode muligheter for at en bil begynner å bli realistisk for ganske mange. Men når vi snakker om Bentley, så trenger ikke det å være riktig.

Nybilprisen på bilen vi omtaler her, en håndlaget Continental Flying Spur, var nemlig over 3 millioner kroner for åtte år siden.

Bare det analoge Breitling-uret på dashbordet koster trolig like mye som en helt grei bruktbil.

I dag er prisen under en tredjedel - men likevel er det uoverkommelig for de aller, aller fleste. Prisantydningen er nemlig 899.000 kroner.

Klassisk og elegant Bentley-design.
Klassisk og elegant Bentley-design.

Les også: Her er en enda mer sjelden Bentley - stasjonsvogn!

Bare fire seter 

Til den prisen får du ikke fem seter en gang. Her er nemlig det midterste baksetet brukt til å huse diverse elektronikk og komfortutstyr som skal gagne de to som koser seg i lenestolene på hver side.

Ikke et uvanlig grep blant direktørbilene - men det betyr altså én plass mindre i hverdagen.

Men skitt au, hvem snakker om hverdagen? Den blir trolig aldri den samme igjen, om du blir eier av denne bilen. En av særdeles få som ruller rundt på norske veier.

Klikk her for å se hele annonsen

Sterk, rask og tung

Kraftkilden i denne vogna kunne sikkert vært reservemotor på danskebåten - så sterk er den. 560 hk fra en V12-er er til å få urovekkende mengder vann i munnen av, og bidro sterkt til at dette i sin tid var verdens raskeste sedan. Toppfarten er over 300 km/t.

Firehjulstrekk er også på plass - takk vår skaper for det - ellers ville nok dette blitt noe uregjerlig på vinterføre. Ja, det kan det jo saktens bli likevel - for det er mye vekt som skal holdes på veien.

0-100 km/t går unna på et blunk - men noen racerbil er det jo likevel ikke. Det må vel heller kunne sies å være et godt alternativ til privatfly - med vekt på komfort.

Men du vil nok vri deg og bli litt klam i setet hvis du begynner å tenke på forbruket. Løsningen på dette problemet er imidlertid like enkel som den er genial - ikke tenk på det!

Bagasjerommet er romslig - også til større kofferter enn de som er på bildet ...
Bagasjerommet er romslig - også til større kofferter enn de som er på bildet ...

Les også: Her snakker vi luksus - i liten skala

Luksusflak

At komforten er høyt prioritert vises også på listen over ekstrautstyr. Her er det luftfjæring, TV, soft close-dører, doble vindusglass, elektriske bakseter med kjøling, varme og massasje og elektriske gardiner i bakruta, for å nevne noe.

Du skal glede deg til å en tur i denne bilen - uansett om befinner deg i førersetet eller lenestolene bak.

Den sorte lakken gjør at bilen ikke "roper" på oppmerksomhet. Den er faktisk rimelig anonym fra de fleste vinkler - men kjennere vil naturligvis straks kjenne igjen både den karakteristiske hekken og fronten. 

Bilen har forøvrig kun hatt én eier siden den var ny - det er ofte et godt tegn.

Les også: Har tapt 2,5 millioner - for hver solgte bil!

Kan gi kredittkortet angst

Det følger med et halv års garanti på luksusflaket - og det kan komme godt med. Det er VW som står bak det meste i bilen, og slik sett bør driftssikkerheten være greit ivaretatt (selv om dette helt sikkert vil debatteres utdypende i kommentarfeltet under).

Det som imidlertid er udiskutabelt, er at prisene på Bentley-deler og servicekostnadene er skyhøye. Vi snakker om summer som kan få selv det mest selvsikre kredittkortet til å skjelve av frykt.

I baksetet er det godt med boltringsplass - for to.
I baksetet er det godt med boltringsplass - for to.

Les også: Bentley skal bygge "verdens styggeste SUV"

 

 

 

 

Laster inn forumet...