Volvos super-SUV blir både et råskinn og miljøvennlig

Kan kjøre opptil 40 kilometer helt uten utslipp ...

To motorer, den bakerste elektrisk, er nøkkelen til å gi et høyt effektuttak samtidig som forbruket blir lavt. Toppmodellen av Volvo XC90 blir dessuten ladbar - og skal kunne kjøre opptil 40 kilometer på ren elkraft.
To motorer, den bakerste elektrisk, er nøkkelen til å gi et høyt effektuttak samtidig som forbruket blir lavt. Toppmodellen av Volvo XC90 blir dessuten ladbar - og skal kunne kjøre opptil 40 kilometer på ren elkraft.

Helt nye og etterlengtede Volvo XC90 er ikke så langt unna - alt til høsten blir den vist for første gang under bilutstillingen i Paris i september.

Men Volvo har allerede begynt å slippe ut diverse teasere - både om interiør, utstyr - og nå også motorer.

Det skal komme fem alternativer fra starten av - to diesel, D5 og D4, to bensin, T4 og T5 og sist men så avgjort ikke minst, en råsterk hybrid.

Les også: Volco XC90: Derfor er denne så dårlig

Mye krefter

T8, som versting skal hete, kombinerer en firesylindret 2-liters bensinmotor som har både kompressor og turbo, med en elmotor. Volvo kaller systemet Twin Engine.

I XC90 vil denne pakken by på svært så hyggelige 400 hk og et dreiemoment på voldsomme 640 nm.

Likevel skal CO2-utslippet begrenses til rundt 60 g/km. 

Les også: Jakten på den beste brukt-SUVen

Ladbar

Elmotoren, som er på 80 hk, skal sørge for framdriften på bakhjulene, mens bensinmotoren tar seg av framhjulene.

XC90 T8 Twin Engine skal være en ladbar hybrid - og vil kunne få opptil 40 kilometers rekkevidde på elmotoren alene.

Les også: Historiens største oppgradering fra Volvo

Beste av to verdener

Det er ingen tvil om at dette kommer til å bli en skikkelig kruttønne av en familie-SUV. Men foreløpig er det ikke sluppet noen tall i forbindelse med ytelsene på denne bilen. Utviklingssjef hos Volvo Cars, Peter Mertens, er imidlertid klar på at det skal bli heftig.

- Tidligere måtte du velge mellom gode ytelser eller lavt forbruk, det trenger du ikke med nye XC90, sier han.

Les også: Glem alt du trodde du visste om Volvo

Ikke undermotorisert

Mer interessant for nordmenn, blir nok likevel de billigere motoralternativene. Det ser heldigvis ikke ut som vi trenger å bekymre oss for at noen av modellene skal bli undermotoriserte.

D4 blir minstemann - med 190 hk/400 nm - og den klarer seg med bare halvliteren ved blandet kjøring. D5 byr på 225 hk/470 nm - forbruket her blir ca 0,6 l/m.

T5 bensinmotoren byr på 254 hk - og 350 nm, mens T6, med både kompressor og turbo, gir hele 320 hk. 

Bensinmotorene er først og fremst aktuelle i land som Kina, USA og Russland.

Les også: Nå forsvinner disse Volvoene