Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
T8 Twin Enige er betegnelsen på den nye verstingen i XC90-familien.
T8 Twin Enige er betegnelsen på den nye verstingen i XC90-familien.
Laster inn forumet...

Helt nye og etterlengtede Volvo XC90 er ikke så langt unna - alt til høsten blir den vist for første gang under bilutstillingen i Paris i september.

Men Volvo har allerede begynt å slippe ut diverse teasere - både om interiør, utstyr - og nå også motorer.

Det skal komme fem alternativer fra starten av - to diesel, D5 og D4, to bensin, T4 og T5 og sist men så avgjort ikke minst, en råsterk hybrid.

Les også: Volco XC90: Derfor er denne så dårlig

Mye krefter

T8, som versting skal hete, kombinerer en firesylindret 2-liters bensinmotor som har både kompressor og turbo, med en elmotor. Volvo kaller systemet Twin Engine.

I XC90 vil denne pakken by på svært så hyggelige 400 hk og et dreiemoment på voldsomme 640 nm.

Likevel skal CO2-utslippet begrenses til rundt 60 g/km. 

Les også: Jakten på den beste brukt-SUVen

Ladbar

Du velger selv hvilket kjøreoppsett du ønsker.
Du velger selv hvilket kjøreoppsett du ønsker.

Elmotoren, som er på 80 hk, skal sørge for framdriften på bakhjulene, mens bensinmotoren tar seg av framhjulene.

XC90 T8 Twin Engine skal være en ladbar hybrid - og vil kunne få opptil 40 kilometers rekkevidde på elmotoren alene.

Les også: Historiens største oppgradering fra Volvo

Foreløpig har Volvo sluppet noen interiørbilder, mens offisielle bilder av eksteriøret fortsatt lar vente på seg.
Foreløpig har Volvo sluppet noen interiørbilder, mens offisielle bilder av eksteriøret fortsatt lar vente på seg.

Beste av to verdener

Det er ingen tvil om at dette kommer til å bli en skikkelig kruttønne av en familie-SUV. Men foreløpig er det ikke sluppet noen tall i forbindelse med ytelsene på denne bilen. Utviklingssjef hos Volvo Cars, Peter Mertens, er imidlertid klar på at det skal bli heftig.

- Tidligere måtte du velge mellom gode ytelser eller lavt forbruk, det trenger du ikke med nye XC90, sier han.

Les også: Glem alt du trodde du visste om Volvo

Ikke undermotorisert

Mer interessant for nordmenn, blir nok likevel de billigere motoralternativene. Det ser heldigvis ikke ut som vi trenger å bekymre oss for at noen av modellene skal bli undermotoriserte.

D4 blir minstemann - med 190 hk/400 nm - og den klarer seg med bare halvliteren ved blandet kjøring. D5 byr på 225 hk/470 nm - forbruket her blir ca 0,6 l/m.

T5 bensinmotoren byr på 254 hk - og 350 nm, mens T6, med både kompressor og turbo, gir hele 320 hk. 

Bensinmotorene er først og fremst aktuelle i land som Kina, USA og Russland.

Denne konseptbilen skal visstnok gi noen inntrykk av hva vi kan vente oss av nye Volvo XC90.
Denne konseptbilen skal visstnok gi noen inntrykk av hva vi kan vente oss av nye Volvo XC90.

Les også: Nå forsvinner disse Volvoene