Småbarnsmoren Maren (49) døde – fikk feilaktig skylden for ulykken

Da de pårørende varslet om etterforskningsskandalen, ble de møtt med sinne hos politiet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

27. august i fjor: Maren Rebekka Otterlei fra Ålesund har fått besøk av studievenninnen Mette Hauge (44) fra Bergen. Det er en nydelig sommerdag på Sunnmøre, og de skal grille. 
Klokka 14 plukker de opp Marens seks år gamle sønn August på skolen.

Stemningen er god i den lille bilen. Plutselig smeller det.

Klokka 14.55 får politiets operasjonssentral melding om en alvorlig trafikkulykke på E136 Brusdalsvegen. To biler er involvert, en blå Honda Civic med to voksne og et barn, og en grønn Jeep Cherokee med en mannlig fører.

Alle nødetatene rykker ut til ulykkesstedet.

– Mamma er ødelagt

Samtidig pågår det en hjerteskjærende scene i den blå Hondaen.

DØDE: Maren Rebekka Otterlei fra Ålesund, her sammen med sønnen August. Foto: Privat
DØDE: Maren Rebekka Otterlei fra Ålesund, her sammen med sønnen August. Foto: Privat

– Jeg var borte et lite øyeblikk før jeg våknet til meg selv, forteller Mette Hauge.

– Jeg får en sterk fornemmelse av at jeg ikke skal snu meg mot Maren. Bak meg hører jeg August begynner å jamre. Han ser mammaen fra baksetet.

Han sier: «Mamma er ødelagt. Mamma er død». Det var sterkt, sier Mette.

Publikum kommer raskt til unnsetning og får Mette og August ut av bilen. Begge slipper fra ulykken med mindre skader.

Det første ambulansepersonalet gjør når de kommer frem er å legge et blått pledd over førerplassen. Da skjønner Mette at August hadde rett: Maren Otterlei døde momentant i det voldsomme sammenstøtet.

Den andre bilen, en grønn Jeep, ligger på taket i motsatt kjørefelt om lag 20 meter unna Marens bil. Redningsmannskapene må skjære løs føreren. Han får alvorlige bruddskader, men overlever kollisjonen.

Avhører vitner

På ulykkesstedet begynner politibetjenter å intervjue to vitner til ulykka. Begge er svært preget av hendelsen og har vansker med å beskrive eksakt hva som har skjedd.

Politiet mener de to vitnene forklarte at den blå bilen kom østfra (fra Skodje mot Ålesund) mens den grønne bilen kom fra Ålesund.

Politiets krimtekniker kommer etter hvert til åstedet. Det samme gjør Statens vegvesens ulykkesgruppe. De skal sikre spor og finne objektive fakta for å kunne fastslå årsaken.

Maren fikk skylden

Den 24. september anser politiet saken som ferdig etterforsket. De legger all skyld for ulykken på Maren Rebekka Otterlei.

Saken blir henlagt fordi den mistenkte er død, konkluderer politiadvokat Inger Myklebust Ferstad i sin påtegning til Statsadvokaten i Møre og Romsdal.

Noen måneder senere skal det vise seg at alle rapportene ikke er verdt papiret de er skrevet på: Både politiet og ulykkesgruppen har bommet fullstendig på hendelsesforløpet.

De etterlatte får sjokk når de blir kjent med politiets konklusjon gjennom en notis i lokalavisen.

Noe er riv ruskende galt, mener Arne Fagerhaug, Marens venn som er geolog av yrke. De var på vei til hans hytte, og han reagerer på at politiet konkluderer med at bilen deres kjørte feil vei.

Mange ubesvarte spørsmål

Augusts far, Stein Magne Hoff, begynner på egen hånd å samle informasjon om ulykken.

Hva med Mette Hauge, spør de seg. Hun var passasjer og overlevde kollisjonen. Hva sa hun?

– Jeg hadde egentlig ventet å få besøk fra politiet i løpet av de to dagene jeg var på sykehuset i Ålesund, men de tok ikke kontakt, forteller hun til TV 2.

– Etter tre uker ringer det en politimann til min far. Etterforskeren sa han ikke hadde klart å få tak i mobilnummeret mitt. Han lurer på hvilken oppfølging jeg har fått og hvordan det går med meg etter ulykken. Han stilte mange spørsmål om hvor vi var på veg da ulykken skjedde. Jeg har aldri vært i Ålesund og vet ikke hva som er øst eller vest, men jeg var hele tiden klar på at vi var på vei FRA Ålesund på vei til hytten til en som heter Arne. Da sa etterforskeren at jeg husket feil. Han mente at vi allerede hadde vært på hytten og var på vei tilbake til Ålesund, sier Hauge.

- Jeg satt igjen som et spørsmålstegn etter telefonsamtalen. Hadde jeg blitt tullerusk? Jeg måtte ringe til Arne, som jeg aldri har møtt, for å spørre om jeg hadde vært på hyttetur der, slik politietterforskeren hevdet.

- Nei, du har ikke vært på hytten min, svarte Arne.

Avhøret av Mette ble gjort samme dag som politiet ga Maren skylden for ulykken og henla saken. Mette ble dermed ikke trodd av politiet.

– Etterforskeren ble sur

Arne Fagerhaug og Stein Magne Hoff blir nå mer og mer overbevist om at politiet har bommet grovt. De ringer politietterforskeren for å få han til å se på saken på nytt. De blir møtt med sinne, sier Hoff.

– De ble sur og grinete for at vi blandet oss inn. De ba oss holde kjeft, for «dette vet vi bedre enn dere», forteller Stein Magne Hoff.

Da Hoff og Fagerhaug ble avvist måtte de gå omveier for å få politiet til å høre på fornuft.
De kontaktet bekjente i politietaten og håpet at de ville lytte til det de hadde å si.

Omsider fikk de gjennomslag: i oktober beordret statsadvokaten ny etterforskning.

Politiet innhenter nå mobildata fra føreren av Jeepen. Disse viser at han hadde vært på Sjøholt like før ulykken. Mannen hadde tidligere ikke kunnet bidra med opplysninger i saken. Han husket ingenting fra ulykkesdagen, forklarte han i avhør.

Mette Hauge krever å bli avhørt på nytt. Nå legger hun frem kvittering som viser at de handlet på Moa like før ulykken. Kvitteringen beviste at de hadde vært på vei østover mot Skodje da de kolliderte og ikke vestover, slik politiet og ulykkesgruppa var sikre på.

Vitner forvirret politiet

I desember må etterforskningsledelsen vedgå at de har tatt fullstendig feil av hendelsesforløpet og gitt skylden for ulykken til feil fører. Vitneutsagn har farget åstedsundersøkelsen i for stor grad, konkluderer krimteknikkeren i den nye anmeldelsen.

Ny ekspertrapport

20. januar fremlegger Statens vegvesens ulykkesgruppe en ny intern rapport til politiet. Den er nesten likelydende med den forrige, men med en vesentlig endring: Også de slår nå fast at den grønne Jeepen kom kjørende fra øst mot vest, kom over i motsatt kjørefelt og kolliderte med den blå Hondaen.

Føreren av Jeepen får nå status som mistenkt og blir kalt inn til nytt avhør. Mannen i 50-årene kan fortsatt ikke huske noe fra ulykken. I juni velger derfor Statsadvokaten å henlegge straffesaken mot sjåføren. Han slipper dermed straff etter dødsulykken.

Augusts far Stein Magne Hoff har anket avgjørelsen.

Stor påkjenning

Hoff sier at saken har vært en enorm påkjenning og har gjort at han har mistet all tillit til politiet.

– Jeg er utrolig skuffet over måten de har behandlet denne saken på. Dette er politimesterens ansvar. Det er så dårlig politiarbeid at noen bør få seg en skikkelig smekk, sier Hoff.

Også Arne Fagerhaug er rystet over etterforskningsskandalen de selv har vært med på å avdekke.

– Vi ønsker jo å ha tiltro til politiet og stole på dem på alle måter. De ville ha tjent veldig på en større åpenhet og ikke minst det å innrømme at de har gjort feil. I stedet har de laget en situasjon føler at de har prøvd å skjule ting, feie det under teppet, ikke gi opplysninger, være vanskelig å få tak i, og å bli aggressiv.

– Så hvis ikke du og Stein Magne Hoff hadde tatt tak i saken ville Maren urettmessig ha fått skylden for ulykka?

– Ja, da hadde den sannsynligvis blitt liggende slik. Og en liten gutt hadde gått resten av livet og trodd at han mistet moren sin etter en feil som hun gjorde.