GRATIS: Flere forbrukere har opplevd at prøvepakken fra Uno Life AS har kommet med et dyrt, løpende abonnement på kosttilskudd. FOTO: PRIVAT / MONTASJE.
GRATIS: Flere forbrukere har opplevd at prøvepakken fra Uno Life AS har kommet med et dyrt, løpende abonnement på kosttilskudd. FOTO: PRIVAT / MONTASJE.

Forbrukerombudet advarer:
Disse «prøvepakningene» kan koste deg dyrt

Selskapet Uno Life unngår kundenes telefonreservasjon og tilbyr «gratis» kosttilskudd. Nå granskes de av Forbrukerombudet etter klagestorm.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved å omgå telefonreservajonen, ringer selskapet Uno Life AS rundt til norske forbrukere og tilbyr prøvepakninger på kosttilskudd og helseprodukter.

Etter å ha mottatt nærmere 60 klager på selskapet den siste tiden, går Forbrukerombudet nå ut og advarer folk mot å takke ja til tilbudet.

– Kundene blir tilbudt prøvepakninger, men dette går over til abonnement hvor kunden må betale mellom 350 til 700 kroner i måneden, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.

Lokket med eksotisk reise

På bakgrunn av klagene som har strømmet inn, har Forbrukerombudet bedt selskapet dokumentere at salgsmetodene de bruker er innenfor regelverket.

– Spørsmålet vi prøver å finne svar på nå, er om de oppfyller kravene i angrerettloven og markedsføringsloven. Det kan virke som om de ikke gir fullstendige opplysninger eller aksepterer bruk av angrerett, sier Frode Elton Haug.

Jan Peter Harto (59) fra Oslo ble oppringt av Uno Life og fikk vite at han var med i trekningen av en eksotisk reise til Maldivene.

Han skulle også få en gave i form av kosttilskudd fra Drammen-selskapet. Det eneste han måtte gjøre, var å betale porto på forsendelsen.

Etter kundene har takket ja, har flere fått en SMS med beskjed om at gaven er en prøvepakke med løpende abonnement, skriver Forbrukerombudet.

Harto gjorde angreretten sin gjeldene i det han mottok den første forpakningen, men det forhindret ikke Uno Life AS i å sende flere fakturaer - fakturaer han har fått beskjed om at han må betale portoen på.

– På epost fikk jeg vite at angreretten ble akseptert, men at jeg måtte betale. En gang har jeg kommet gjennom til kundeservicen på telefon, uten at det var en konstruktiv samtale, for å si det sånn, sier han til TV 2.

Omgår telefonreservasjon

Flere av de misfornøyde kundene som har kontaktet Forbrukerombudet, har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundsregisteret, men det hindrer ikke Uno Life AS og andre telefonselgere i å ta kontakt.

På nettet kryr det av bannere, nettsider og linker med konkurranser.

For å delta i disse, må man ofte legge igjen telefon eller e-postadresser. De som står bak slike konkurranser, kalles leads-selskaper. I vilkårene står det at man ved å delta i konkurransen, takker ja til å la seg ringe opp ved senere anledninger.

Leads-selskapene jobber seg dermed opp en omfattende liste med personer som, kanskje ubevisst, har godkjent at de vil la seg ringe opp ved en senere anledning i forbindelse med konkurransen.

De personlige opplysningene selges så videre.

– Selskapet kjøper telefonnummer fra leads-selskaper, og på den måten omgår man telefonreservasjoner, konkluderer Elton Haug.

– Én klage er én for mye

Daglig leder i Uno Life, Stian Trogstad sier at selskapet har sendt over dokumentasjon til Forbrukerombudet som etterspurt.

Han mener at selskapet hele veien opplyser kunder om hva de faktiske kostnadene og vilkårene for kjøp er, og at alle kundene har godtatt disse på SMS.

Han mener også at samtlige forsendelser kommer med angrerettsskjema.

Han forklarer klagene til Forbrukerombudet med at produktene de selger har blitt «svært» populære og hatt et «enormt antall kunder de siste månedene»

– Én klage er én for mye, men telemarketing genererer dessverre noe klager, skriver Trogstad i en SMS til TV 2.

Trogstad sier videre at alle som har blitt oppringt av Uno Life, har deltatt i konkurranser på nett der de aksepterer å bli oppringt.

– Grunnen til at vi bruker leadsleverandører er at vi opplever at det fører til positive samtaler med forbrukere som ønsker å snakke med oss, svarer Togstad på spørsmål om de bevisst bruker leadsleverandører til å omgå telefonreservasjonen. 

Selskapet byttet navn

I april ble Telenor, Netcom og Tele 2 kalt inn til et hastemøte hos Forbrukerombudet.
Årsaken var at mobilkunder følte de hadde blitt urettmessig belastet over telefonregninger for «medisinske plaster».

Plastrene skulle hjelpe til med røykeslutt, økt energi og for slanking. Forbrukere hadde blitt oppringt av et selskap som het Duck Media som tilbydde helseplastrene.

Ombudet mente at forbrukere ikke hadde den beskyttelsen de hadde krav på etter finansavtaleloven, og teleoperatørene lovte under møtet at forbrukere som mente de hadde blitt urettmessig belastet over telefonregningen for varer fra Duck Media, kunne klage til dem og få pengene tilbake.

– I våres mottok vi lignende klager på salg av produktet Mediplaster fra selskapet Duck Media. Det er det samme selskapet, men de har nå byttet navn til Uno Life. Det er de samme personene som står bak, bekrefter Frode Elton Haug ovenfor TV 2.