DØDE: Her kalver isbreen og isklumper blir kastet utover fjorden og treffer lettbåten i høyre bildekant. Bildet er tatt fra den andre av lettbåtene som fraktet turistgruppene nærmere Esmarkbreen. Foto: Havarikommisjonen/privat.
DØDE: Her kalver isbreen og isklumper blir kastet utover fjorden og treffer lettbåten i høyre bildekant. Bildet er tatt fra den andre av lettbåtene som fraktet turistgruppene nærmere Esmarkbreen. Foto: Havarikommisjonen/privat.

Dette isbre-raset fikk et dødelig utfall

Havarikommisjonen mener turistbåtene kan ha kjørt for nærme isbreen, da en fransk turist i 40-årene omkom i 2012.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ulykken skjedde i 2012 da to guider hadde med seg to grupper utenlandske turister fra en turistbåt som lå i Ymerbukta i Isfjorden på Svalbard.

Passasjerene og guidene var på dagsutflukt i lettbåtene i Ymerbukten.

Mens lettbåtene var i nærheten av Esmarkbreen kalvet en stor del av brefronten. Ifølge Havarikommisjonen traff ismassene grunt vann og isklumper ble kastet utover fjorden med voldsom kraft.

BILDESERIE: Bildene ble tatt fra lettbåten der en av passasjerene omkom. Bildene ble tatt innenfor ett minutt og man ser hvordan isklumpene kommer mot båten hvor en kvinnelig passasjer omkom. Foto: Havarikommisjonen/privat.
BILDESERIE: Bildene ble tatt fra lettbåten der en av passasjerene omkom. Bildene ble tatt innenfor ett minutt og man ser hvordan isklumpene kommer mot båten hvor en kvinnelig passasjer omkom. Foto: Havarikommisjonen/privat.
Fartøyet Polaris I lå oppankret lengre ute i Ymerbukten, angitt med firkantet merke. Rød linje illustrerer der lettbåtene seilte i forkant av ulykken, men dette er ikke nøyaktig gjengitt i forhold til posisjon og avstand til brefront. Ulykken skjedde i området omkring det røde krysset. Kartgrunnlag: Statens kartverk, Geovekst og kommuner/Havarikommisjonen.
Fartøyet Polaris I lå oppankret lengre ute i Ymerbukten, angitt med firkantet merke. Rød linje illustrerer der lettbåtene seilte i forkant av ulykken, men dette er ikke nøyaktig gjengitt i forhold til posisjon og avstand til brefront. Ulykken skjedde i området omkring det røde krysset. Kartgrunnlag: Statens kartverk, Geovekst og kommuner/Havarikommisjonen.

En av passasjerene i den ene lettbåten, en utenlandsk kvinne i 40-årene, fikk isklumper i nakke og hode og døde av skadene.

Peker på avstand til breen

Statens havarikommisjon (STH) har sammen med den franske havarikommisjonen etterforsket saken og peker spesielt på ett kritisk punkt; lettbåtene med turistene om bord kan ha ligget for nær brefronten og innenfor den anbefalte sikkerhetssonen.

Havarikommisjonen skriver også: 

«SHT ønsker å bemerke at i forkant av der ulykken fant sted var lettbåtene antageligvis
enda nærmere brefronten. Det fremkommer fra hendelsesforløpet at lettbåtene først kjørte skrått ut fra vestsiden av brefronten, før de fortsatte parallelt med denne. Flyfotoet som ble tatt dagen etter viser at deler av denne brefronten var tilnærmet lik som ved
ulykkesstedet. Like før ulykken hadde Lettbåt 1 kjørt lenger ut fra brefronten.
Begge guidene vurderte at de holdt en forsvarlig distanse til brefronten, og var klar over
instruksene som krevde en sikkerhetsavstand på minimum 200 meter.»

Les hele rapporten fra SHT her.

Ble ikke varslet

I tillegg skriver SHT av varslingsrutinene ikke var gode nok. Den norske havarikommisjonen ble ikke varslet av Sysselmannen og Hovedredningssentralen Nord-Norge og franske sjøfartsmyndigheter fikk ikke beskjed via rederiet. Det kan ha ført til at nødvendig bevismateriale etter ulykken ikke var mulig å hente inn, står det i rapporten.

Etter grundig etterforskning ble saken henlagt i 2013 av Sysselmannen på Svalbard. Politiet mente at verken turoperatøren, guidene eller kapteinen på båten som ble brukt, kunne straffes.

TV 2 var torsdag i kontakt med Sysselmannen som ikke kunne svare på om rapporten vil føre til en ny etterforskning av saken.

– Vi kommer til å gjennomgå rapporten grundig å se om det er noen anbefalinger fra kommisjonen som vi må følge opp, Jens Olav Sæther, assisterende sysselmann Svalbard.

Det har foreløpig ikke lykkes TV 2 å få kommentar fra den ansvarlige turoperatøren, Grands Espaces Sàrl, som er registrert i Sveits.