Pass opp - her er vegvesenets nye supervåpen!

Møter du denne bør du ha papirene i orden.

Statens vegvesen har "bevæpnet" seg med helt nye kamera, for å raskest mulig kunne sjekke og avdekke mangler. De har allerede vist seg å være svært effektive. Foto: Bjørn Inge Rødfoss, Romerikes Blad
Statens vegvesen har "bevæpnet" seg med helt nye kamera, for å raskest mulig kunne sjekke og avdekke mangler. De har allerede vist seg å være svært effektive. Foto: Bjørn Inge Rødfoss, Romerikes Blad

– Vi er svært tilfredse med kameraene. Fra første generasjon i 2012 til nå er det gjort et betydelig framskritt, sier inspektør Bjørn Knudsen i veivesenet til Romerikes Blad.

RB var med da Statens vegvesen testet 2. generasjons kamerautstyr under en storkontroll på Minnesund nylig. Noen meter bortenfor oss sto en sølvgrå BMW avskiltet. Sjåføren kom ikke helskinnet gjennom veivesenets presise kontroll.

Det nye kamerautstyret koster cirka 100.000 kroner, og bidrar til nøyaktig skiltlesning av kjøretøyer på rekordtid.

Revolusjonert arbeidet

– I løpet av et tidelssekund får vi opp skiltnumrene, og blir opplyst om eventuelle begjæringer. Det mest vanlige vi får opp er manglende EU-kontroll, ubetalt forsikring eller årsavgift. Men det hender også vi får opp at kjøretøyet er meldt stjålet eller mangler betalt omregistrering. Dette verktøyet har revolusjonert arbeidet vårt for trafikksikkerhet på veiene.

I Region Øst i veivesenet, som består av Akershus, Hedmark, Oppland, Østfold og Oslo, har de i øyeblikket to kontrollenheter med dette avanserte kamerautstyret.

Kameraene fungerer slik at hver enhet er utstyrt med fire kamerahus – to fastmontert på bilen og to som kan settes opp et stykke bortenfor. I hvert kamerahus er det ett infrarødt- og ett fargekamera.

Når et bilskilt skal kontrolleres sender den infrarøde lyskilden et lys som reflekteres tilbake som bilnummeret til en datamaskin i bilen.

Bilskiltet sjekkes opp mot veivesenets database, og på et tidelssekund får Knudsen og kollegene opp eventuelle begjæringer. Manglende EU-kontroll fører for eksempel til avskilting på stedet.

– Vi får umiddelbart opp et pling om at bilskiltet er lest. På dataskjermen får vi opp et bilde av kjøretøyet, og en tekst som forteller årsaken til at vi eventuelt bør kontakte sjåføren. Under denne kontrollen har vi fått treff på manglende forsikring, omregistrering eller EU-kontroll. Førstnevnte kan ordnes på stedet med et par telefoner til forsikringsselskapet, mens de to siste fører til umiddelbar avskilting, sier Knudsen.

Kameraer på taket

På taket på kontrollbilen har veivesenet montert to kameraer – ett som vender framover og ett bakover.

Knudsen forteller at de har en leserekkevidde på cirka 15 meter. Dermed kan kontrollørene enkelt få opp meldinger på kjøretøy som ligger foran eller bak dem i trafikken.

Ved større kontroller kan de plassere ut to andre kameraer som kan bistå i arbeidet.

Fra 2012 ble det nye systemet tatt i bruk for alvor. Da økte tallet på kontrollerte biler fra 10.000 til 43.000 – bare i Oslo. Samtidig økte antallet avskiltinger fra 100 til 800. I de fem fylkene i Region Øst ble 1.544 kjøretøy avskiltet i fjor. Hittil i år er tallet 450.

– De nye kameraene er mye bedre enn de forrige. Vi får raskere svar, tar skarpere bilder og er mer presise, sier Knudsen.

Les flere bilsaker i Romerikes Blads motormagasin her

Les også: Statens vegvesen: - Det verste vi har sett