BLE DYRT: Haugesunds Dialog AS' daglige leder har fått 100.000 kroner i bot for ulovlig trusesalg. FOTO: PRIVAT.
BLE DYRT: Haugesunds Dialog AS' daglige leder har fått 100.000 kroner i bot for ulovlig trusesalg. FOTO: PRIVAT.

Daglig leder får 100.000 kroner i trusebot

Det ulovlige underbuksesalget får konsekvenser for den tidligere truseselgeren. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2013 begynte Forbrukerombudet å motta en rekke klager fra forbrukere som følte seg lurt inn i en dyrt truseabonnement.

Forbrukerne hadde blitt oppringt av selskapet Haugesund Dialog, og blitt forespeilet en gratis prøvepakke.

Nå har Markedsrådet bestemt at selskapets daglige leder må betale 100.000 kroner i bot etter omfattende brudd på markedsførings- og angrerettsloven.

Klagestorm

I desember 2013 ble Anders Dokken Riis (22) kontaktet av en ivrig selger som lurte på om han ville ha en gratis boksershorts.

– Jeg sa at jeg gjerne kunne ta i mot en gratis bokser, men sa at hvis det var noe forpliktende så var det ikke aktuelt, uttalte Riis til TV2 i februar i år.

TRUSE-LURT: Sandefjord-mannen Anders Dokken Riis (22) er én av mange som har blitt forsøkt lurt til å betale for undertøy han fikk beskjed om var gratis. Foto: Anders Dokken Riis
TRUSE-LURT: Sandefjord-mannen Anders Dokken Riis (22) er én av mange som har blitt forsøkt lurt til å betale for undertøy han fikk beskjed om var gratis. Foto: Anders Dokken Riis

Kort tid etter, dukket både regninger og purringer opp i postkassen, og selskapet hevdet at de hadde inngått en muntlig avtale med 22-åringen.

Totalt behandlet Forbrukerombudet 132 individuelle klager på selskapet.

– Forbrukerombudet kunne konstatere at firmaet var skyldig i omfattende brudd på markedsføringsloven og angrerettsloven. Ombudet ba derfor Markedsrådet om å fastsette et lovbruddsgebyr, skriver Forbrukerombudet.

Trodde ikke på bot

Vinteren 2014 ble selskapet truet med bøter for overtredelser av markedsføringsloven. Forbrukerombudet varslet at selskapet kunne få en bot på 250.000, og daglig leder Steffen Espelid en personlig bot på 100.000 kroner.

Da slo Espelid selskapet konkurs.

– Vi ønsker ikke å fortsette i dette markedet, uttalte han til TV 2.

Espelid sa at han trodde begge bøtene ville frafalle, da han skulle sende inn dokumentasjon i saken.

I avgjørelsen fra Markedsrådet konkluderes det med at selskapet ikke hadde inngått avtaler med kundene, og at salget dermed var ulovlig.

Siden Haugesund Dialog AS nå er konkurs, kan de ikke pålegges lovbruddsgebyr, mens daglig leder i selskapet nå straffes.

Forbrukerombudet er glad for at salget får konsekvenser, men skulle ønske at selskapet også ble straffet.

– Haugesund Dialog har påført mange forbrukere både et økonomisk tap og mye bry med den ulovlige måten de har drevet telefonsalg. Dessverre kan ikke Markedsrådet pålegge firmaet eller bakmennene å erstatte de økonomiske tapene folk har lidd, men slik framferd blir i det minste slått ned på med lovbruddsgebyr, sier direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombodet.