MISTER EN UKE AV UTVEKSLINGEN: Anders Eri Bråstad synes det er surt at han ennå ikke har kommet seg til Costa Rica, men gleder seg til å se VM-kampen mellom Costa Rica og Nederland sammen med lokalbefolkningen på lørdag. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
MISTER EN UKE AV UTVEKSLINGEN: Anders Eri Bråstad synes det er surt at han ennå ikke har kommet seg til Costa Rica, men gleder seg til å se VM-kampen mellom Costa Rica og Nederland sammen med lokalbefolkningen på lørdag. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Anders (16) måtte skaffe nytt pass og ny billett etter koffert-tabbe

Norwegian rotet bort bagasjen til Anders. Nå må han skaffe nytt pass, ny billett og mister en uke av oppholdet på Costa Rica.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I flere måneder hadde Anders Eri Bråstad (16) fra Nordreisa i Troms gledet seg til sommerens store opplevelse: en seks ukers utvekslingsreise til Costa Rica i regi av AFS.

16-åringen tar spansk på skolen og har brukt konfirmasjonspengene for å finansiere turen.

Han skulle reist sist fredag, men har fortsatt ikke kommet seg ut av landet. Kofferten hans forsvant nemlig på Norwegian-flyet fra Tromsø til Oslo, og i kofferten ligger passet hans.

– Jeg kom på onsdag og fikk beskjed om at kofferten sikkert ville komme dagen etter, forteller Anders.

Måtte kjøpe ny billett

Men kofferten dukket ikke opp. Og siden han skulle mellomlande i USA, nyttet det ikke å skaffe nødpass. Både familien og AFS prøvde å booke om billetten til Costa Rica, men det gikk ikke så kort tid før avreise. Og returbilletten ble kansellert siden Anders ikke møtte opp til avreisen.

Dermed måtte Anders vente på nytt pass, familien må punge ut med 15.000 kroner for en ny billett, og Anders mister en uke av oppholdet.

– Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er surt å miste en uke av oppholdet, men jeg orker ikke å gå rundt og være sint, sier den sindige 16-åringen til TV 2. 

Anders' mor Inger Johanne Eri mener sønnen har hatt maks uflaks.

– Alt som kan ha gått galt, har gått galt, sukker Inger Johanne.

Leter fortsatt etter kofferten

Tirsdag, seks dager etter at kofferten ble borte, kan Norwegian fortsatt ikke forklare hvor bagasjen er blitt av. Selskapet forsikrer imidlertid om at det arbeides med saken.

– Det er svært sjeldent at bagasje ikke kommer frem umiddelbart, og at den blir forsinket i flere dager. Dette gjelder spesielt på innenriksflyvninger, så dette er virkelig beklagelig, skriver kommunikasjonsrådgiver Daniel Kirchhoff i en epost til TV 2.

Som flypassasjer har man krav på erstatning om innsjekket bagasje blir borte. Har kofferten ikke kommet til rette 21 dager etter flyvningen, har man krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen.

Oppfordrer folk til å ha pass i håndbagasjen

Om man har krav på erstatning for følgefeil av den typen Anders er rammet av, vil avhenge av hva slags type reiseforsikring man har.

– Flyselskapene opplyser ofte at man bør ha viktige ting som medisiner, nøkler og reisedokumenter i håndbagasjen i tilfelle den innsjekkede bagasjen blir borte, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

– Uansett er det viktig å ta vare på kvitteringer så man kan dokumentere utgiftene man har på grunn av slike hendelser, sier Flønes.

Norwegian opplyser at de behandler alle saker individuelt hvor passasjerer mener de har krav på erstatning.

Gleder seg til VM-kampen

Anders synes det er merkelig at kofferten er søkk vekk etter en innenriksflyvning uten mellomlandinger.

Han velger imidlertid å se lyst på situasjonen. Tirsdag fikk han nytt pass, og fredag kommer han seg omsider av gårde. Anders er også veldig fornøyd med oppfølgingen han har fått fra AFS.

Nå gleder han seg enormt til å være i Costa Rica under lørdagens VM-kamp mellom Costa Rica og Nederland.

– Jeg turte nesten ikke å se på oppgjøret med Hellas. Det blir fantastisk å være i Costa Rica når neste kamp spilles, sier Anders.