Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Norsk klima er ikke nådig mot biler. Det vet alle som har forsøkt etter beste evne å hegne om investeringen sin gjennom godt vedlikehold for å forsøke å holde forfallet borte.

Ikke minst de som kjøpte seg bil på 1960- og 1970-tallet, den gang rustbeskyttelse og materialenes motstandskraft mot rust og slitasje kanskje ikke var helt utviklet ennå. Og for dem er biler som denne ekstra imponerende å se.

Sparsomt kjørt gjennom 40 år

Her er nemlig en gammel trotjener som har blitt forsiktig kjørt, og ikke rukket å tilbakelegge mer enn drøyt 150.000 kilometer på sine første 40 år. Det er omtrent like langt som en Oslo-taxi tilbakelegger på halvannet år…

L-utstyr var ikke det aller råeste du kunne få i 1974, men på en norsksolgt bil ble det kostbart nok. Foto: Finn.no
L-utstyr var ikke det aller råeste du kunne få i 1974, men på en norsksolgt bil ble det kostbart nok. Foto: Finn.no

Ikke er det en helt vanlig bil heller. Den var ikke vanlig da den var ny, og den er i hvertfall ikke vanlig i dag:

Fords Capri-modell solgte nemlig ikke akkurat i enorme antall i Norge. Så sjeldne var de at man virkelig la merke til dem i trafikken - og de som hadde tatt spranget og realisert drømmen om en «Obos-Mustang» fikk dermed i det minste den oppmerksomheten i trafikken som de ønsket seg.

Les også: Alltid mye morsomt å finne av prosjekter hvis man leter...

Premiert for flott finish

Denne knall gule 1974-modellen har nok gitt sine eiere masser av oppmerksomhet - ikke minst i senere år. Det vitner også trofésamlingen om - denne bilen har nemlig blitt premiert flere ganger.

Andre generasjon av Capri fikk mer plass innvendig, og litt mindre skulpturert karosseri. Foto: Finn.no
Andre generasjon av Capri fikk mer plass innvendig, og litt mindre skulpturert karosseri. Foto: Finn.no

Og nå kan det være din tur til å sole deg i glansen fra det gule og plettfrie panseret. Bilen er til salgs - og du får til og med igjen én krone hvis du leverer fra deg 100 tusenlapper først.

Se annonsen på Finn her:

Om du er garantert oppmerksomhet, er du også temmelig sikker på å få en kjøreglad bil - selv om denne på typisk norsk vis er solgt med den ikke overdrevent store 1,6-ltersmotoren, og med L-utstyrspakke. 72 hester var nok ikke mer enn bilen trengte, men ting som vinyltak og matchende sort interiør gir den en sportslig følelse.

Andre generasjon - da Caprien ble "voksen"

1974 var for øvrig det første året for andre generasjon Capri, og selv om bilen lignet veldig på den som kom på markedet sent i modellåret 1969 så var den blitt både større, rommeligere og fått noen detaljer som gjorde den litt enklere å leve med som bruksbil også. Det var viktig på et marked som det norske, der praktiske hensyn alltid har vært et godt salgsargument.

Interiøret i Capri var fremdeles svært sportslig, selv om utsiden ble tonet litt ned på andre generasjon. Dette er dessuten ekstremt strøkent. Foto: Finn.no
Interiøret i Capri var fremdeles svært sportslig, selv om utsiden ble tonet litt ned på andre generasjon. Dette er dessuten ekstremt strøkent. Foto: Finn.no

Til tross for svært sparsom bruk opp gjennom årene har nok denne bilen fått en gjennomgang for å være så blank og pen som den fremstår i dag. Den ser imidlertid veldig hel og autentisk ut, og ikke på noe punkt «overrestaurert», og det forundrer oss ikke om både interiøret og vinyltaket er urørt - om enn ekstremt velholdt.

Les også: Capri er kanskje en modell som fortjener en sjanse til?

Mens utsiden av Caprien mistet litt av muskel-preget fra den første generasjonen, er interiøret i denne andregenerasjonsbilen fremdeles skikkelig tøft - og langt tøffere enn interiørene i de fleste hverdagsbiler i 1974. Pressede dørsider, skålede seter og et imponerende dashboard bragte fremdeles tankene hen mot bilens amerikanske søskenbarn Mustangen, som den var en slags europeisk parallell til.

"Obos-Mustangen" skapte misunnelse

Vi har nevnt kallenavnet «Obos-Mustangen», som bilen fikk i Norge. Det kan gi en viss pekepinn om hvilken grad av misunnelse en slik bil avstedkom, noe som i og for seg også kan ha fått noen til å velge noe annet og mindre flashy enn akkurat en gul Capri selv om de kanskje hadde økonomisk mulighet til det den gangen.

1,6-litersfireren hadde i standardutførelse 72 hester. Ikke imponerende i dag, men mer tilstrekkelig på en bil som veide så lite som biler veide før i tiden. Foto: Finn.no
1,6-litersfireren hadde i standardutførelse 72 hester. Ikke imponerende i dag, men mer tilstrekkelig på en bil som veide så lite som biler veide før i tiden. Foto: Finn.no

I dag er Capriene veteraner med god margin, og dermed er drømmen langt mer oppnåelig, selv om det store markedet for slike biler nok er i utlandet - i hvertfall om man skal ha noe som ikke er helt ihjelkjørt. Nettopp derfor er det ganske unikt å kunne kjøpe en slik bil i Norge, som har vært her hele tiden.

Og premiene bilen allerede har sanket på treff vitner om at misunnelsen nå endelig er over - her er det altså fritt frem å nyte den kule, gule bilen, selv om motoriseringen er en påminnelse om at den første eieren en gang i tiden nok måtte fire litt på kravene for å ha råd til noe så gromt på norske skilter.

Les også: Race-nostalgi? Da blir du blank i øynene av denne Caprien