Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Nissan har opplevd stor suksess som elbil-produsent etter at de kom på markedet med kompakte Leaf for tre år siden. Over 115.000 biler er blitt solgt på den tiden, et antall som ifølge Nissan selv gjør Leaf til verdens mest solgte elbil.

Noen flere modeller som kun går på strøm har imidlertid ikke dukket opp fra Nissan. Før nå.

Den nye bilen blir hetende e-NV200, og dermed er det enkelt å forstå at vi snakker om en videreutvikling av varebilen NV200.

Bruker teknologi fra Leaf

e-NV200 er blitt til ved å flytte over el-teknologien fra Leaf til den velkjente varebilen - velkjent i hvertfall andre steder i verden, der den har vært solgt i større antall enn her hos oss. Blant annet fikk jo modellen masser av omtale for en tid siden, da den ble valgt som utgangspunkt for den nye standard-taxien i New York, som skal fases inn som erstatning for de gamle, gule bilene de nærmeste årene.

Utseendet er ikke mye forandret fra det vi allerede kjenner fra fossilbrenneren NV200.
Utseendet er ikke mye forandret fra det vi allerede kjenner fra fossilbrenneren NV200.

Les også: Leaf kom som en komét på det norske markedet

Men nå kan de bli vanligere å se i trafikken. Allerede neste måned er de elektriske versjonene på plass hos norske forhandlere, og klare for både prøvekjøring og bestilling, lover importøren i en pressemelding.

e-NV200 vil bli solgt både som varebil og som personbil, og takket være våre elbil-vennlige avgifter vil den i hvertfall inntil videre bli ganske humant priset: Varebilversjonen starter på 209.900 kroner og personbilen på 242.500, begge med tillegg for leveringsomkostninger.

Både varebil og rommelig familiebil

Dermed får både elbil-entusiaster med varetransport-behov og familier med behov for fem seter og god bagasjeplass et prisgunstig alternativ.

Ikke minst blir det interessant å se hvilken mottagelse den elektriske varebilen vil få. Hos Nissan legger man ikke skjul på at man har store forventninger.

Les også: Berlingo Electric - nå kommer elektriske varebiler for fullt

Med fem seter blir bagasjeplassen diger i e-NV200. Den elektriske versjonen kommer ikke som syvseter.
Med fem seter blir bagasjeplassen diger i e-NV200. Den elektriske versjonen kommer ikke som syvseter.

Undersøkelser viser nemlig at rundt 70 prosent av varebilene i dette segmentet i Europa kjøres ca. 100 kilometer daglig, og da skulle bilens rekkevidde på 170 kilometer per lading være tilstrekkelig også om man tar hensyn til de fleste variabler som kan påvirke dette regnestykket.

Planer om ytterligere 50 hurtigladere i Norge

Batteripakken kan lades over natten med både 10 og 16 ampere-kurs, og varianten med 6,6 kW lader kan også fullades på bare fire timer dersom man har tilgang til et ladepunkt med 32 ampere.

Nissan avslører også at det er planer på gang for å sette opp minst 50 hurtigladere i tillegg til de rundt 100 som allerede finnes rundt om i landet. Dette prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Kiwi, og det er vel da naturlig å anta at forholdene vil bli lagt svært godt til rette for at man kan handle dagligvarer mens ladingen pågår…

Les også: NV200 skal snart bringe deg rundt i denne verdensmetropolen

Til forskjell fra den tradisjonelle fossil-brenneren vil den elektriske personbilvarianten ha 5 seter, og ikke 7. Nissan gjør da også et poeng av at e-NV200 er full av forandringer i forhold til den eksisterende modellen som den er basert på.

Nissan tar kun inn de to høyeste utstyrsversjonene av varebilen til Norge, og kun toppversjonen av personbilen. Dermed blir utstyrsnivået hyggelig.
Nissan tar kun inn de to høyeste utstyrsversjonene av varebilen til Norge, og kun toppversjonen av personbilen. Dermed blir utstyrsnivået hyggelig.

Varebilvarianten får et lastevolum på 4,2 kubikkmeter, og plass nok til to europaller. Den får også skyvedører på begge sider og stor åpning bak, og selskaper som FedEx, Coca-Cola og IKEA skal ha deltatt aktivt i testingen for å sikre gode bruksegenskaper.

Satser på godt utstyrte versjoner

To utstyrsversjoner av varebilen skal selges i Norge, Comfort Plus og Premium. Selv den «simpleste» av dem byr på ting som vinduer rundt hele, bluetooth handsfree-system, LED-lys, oppvarmet ratt, cruise control og så videre. Toppmodellen får i tillegg navigasjon og et avansert førergrensesnitt betjent gjennom en 7 tommer stor touchskjerm, stemmestyring, ryggekamera og muligheter for å starte lading via telefonen.

70 prosent av varebilene i Europa i denne kategorien går mindre enn 100 kilometer per dag. Maksimal rekkevidde på e-NV200 blir 170 kilometer.
70 prosent av varebilene i Europa i denne kategorien går mindre enn 100 kilometer per dag. Maksimal rekkevidde på e-NV200 blir 170 kilometer.

Det kan altså se ut som at Nissan ønsker å legge varebilutgaven på et forholdsvis generøst utstyrsnivå allerede i utgangspunktet. Enda mer utpreget blir dette når det gjelder personbilutgaven.

e-NV200 vil som femseter kun bli solgt med «full pakke» - det vil si alt utstyret fra Premium-utgaven av varebilen, med tillegg for ting som lakkerte støtfangere og speilhus, regnsensor, multifunksjonsratt og ISOFIX-fester for barneseter.

Les også: Nissan Qashqai - dette kan være et glimrende bruktkjøp