Tidligere kunne norske bilkunder kjøpe E85-biler både fra Saab, Volvo og Ford.

Men Saab har som kjent gått konkurs, og både Volvo og Ford opplevde så dårlig salg at de ikke tilbyr disse bilene lenger i Norge.

SAAB: Får flere hester med E85. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
SAAB: Får flere hester med E85. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– Volvo Car Norway sluttet å ta inn biler for E85 bioetanol ved årsskiftet. Det var kun om lag 10.000 kr å spare på en slik bil i forhold til modeller med konvensjonelt drivstoff, derfor solgte vi lite av denne varianten og vi besluttet å ikke lenger tilby dem i det norske markedet, opplyser PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway.

Ingen drahjelp

Ford solgte 15 flexifuelbiler i 2012 og ingen i 2013. Nå har Ford avsluttet sin satsing på bioetanol-biler.

– Som på elbiler – som har svært mange incentiver – er vi også for flexifuelbiler avhengig av at avgiftspolitikken og eventuelle incentiver favoriserer salget og bruken av disse bilene – og ikke det motsatte da det er svært få kunder som er villige til å betale ekstra for å ta et miljøvennlig fornuftig valg, opplyser informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Norge.

BIOPOWER: Saab satset stort på bioetanol. Dette er en 9-5 fra 2006. Foto: netcarshow.com
BIOPOWER: Saab satset stort på bioetanol. Dette er en 9-5 fra 2006. Foto: netcarshow.com

Fornybart drivstoff

E85 er et drivstoff som inneholder 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin. Bioetanol er sprit og er derfor en fornybar ressurs. Ifølge Trafikverket i Sverige reduserer man klimapåvirkningen med 44 prosent om man kjører på E85 sammenlignet med bensin.

Biler som kan gå på E85, går like bra på vanlig bensin.

Norsk Bioenergiforening er ikke i tvil om at det er god miljøpolitikk å kjøre med sprit på tanken. Annen generasjon biodrivstoff tilvirkes av trevirke som ellers ville vært å regne nesten som avfall.

– Biodiesel, bioetanol og elektrisitet som drivstoff ble ganske likt behandlet for noen år siden. Men så valgte myndighetene å satse på elbiler. Nå sponses elbilene med 4 milliarder i året. Det kunne vært brukt noen midler på å få fram andre alternativer også, sier daglig leder Inge Olav Fure i Norsk Bioenergiforening.

«Alle» kjøpte diesel

Det er også penger å spare på å kjøre på bioetanol selv om forbruket øker med sprit på tanken. Statoil, som er den eneste kjeden som selger E85 i Norge, selger E85 for 9,92 kroner literen mens 95 blyfri koster 16,15 kroner. 

Senior Fuel Product Manager i Statoil, Anders Kleve Svela, sier til TV 2 at de ikke opplevde å få mye drahjelp for å få fart på E85-salget.

– Da E85 kom på det norske markedet i 2006, kom det samtidig nye regler som favoriserte dieselbiler. Plutselig skulle alle kjøpe diesel, og bioetanol fikk ikke politisk oppmerksomhet, sier Kleve Svela.

Biler som kan gå på bioetanol fikk 10.000 kroner i lettelse i engangsavgiften i 2007, men dette utgjorde ikke mer enn merkostnaden for en slik bil i forhold til en tilsvarende bensinbil.

Lav omsetning

Statoil selger nå E85 17 steder i Norge. I fjor høst ble pumpene i Bodø og Tromsø stengt på grunn av sviktende salg. I vår ble også E85-pumpen i Ski ofret i forbindelse med at tankene ble oppgradert.

– Det foreligger ingen beslutning om å avvikle E85-salget i Norge, understreker Anders Kleve Svela.