Den ser nøyaktig ut som en helt vanlig Passat anno 2002 - bortsett fra at denne modellen har fire enderør og et diskret W8-emblem i grillen. Under panseret skjuler det seg imilertid en skikkelig kruttønne på 4-liter, med 275 hk.
Den ser nøyaktig ut som en helt vanlig Passat anno 2002 - bortsett fra at denne modellen har fire enderør og et diskret W8-emblem i grillen. Under panseret skjuler det seg imilertid en skikkelig kruttønne på 4-liter, med 275 hk.

Joda, du får denne i verstingutgave også

De er bare veldig, veldig sjeldne...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse
Laster inn forumet...

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg så nylig en annonse på bruktmarkedet for en bil som jeg aldri har sett eller hørt om før - selv om det tilsynelatende var en "vanlig" VW Passat.

I annonsen stod det at det var en W8 - altså med åtte sylindre. Altså en skikkelig svær motor. Og slik jeg forstod det var dette originalt også, ikke noe hobbyprosjekt.

Men når jeg forsøker å finne annonsen igjen, så er den borte. Jeg ble bare nysgjerrig - kan det stemme at VW har laget en så barsk utgave av Passat?

Hilsen Arne

 

Hei Arne!

Det er nesten vanskelig å tro at det kan stemme. Men "folkelige" VW har altså noen skikkelige børser på samvittigheten - og de senere årene har de jo til og med rendyrket disse R-bilene enda mer.

De fleste er faktisk skjult bak en fasade vi forbinder med helt vanlige familiebiler - enten det er Golf eller Passat.

Bilen du sikter til er så absolutt reell. Men her hjemme ble de ytterst få bilene som ble hentet inn av VW-systemet ikke en gang satt opp i prislistene. Kanskje ikke så rart, du måtte ut med nærmere en million kroner for å kunne kalle deg eier av denne modellen i 2002!

Også interiøret var akkurat som i en vanlig Passat. Ikke noe ekstra detaljer her heller.
Også interiøret var akkurat som i en vanlig Passat. Ikke noe ekstra detaljer her heller.

Det er ikke mye folkelig over den prislappen...

Treg med automatgir

W8-modellen har som du sier åtte sylindre, 4-liters volum og 275 hk.

Det er ikke småtteri. I sin tid, altså rundt starten på 2000-tallet, var dette virkelig en ulv i fåreklær. Den gangen var det heller ikke snakk om noe ekstra R-styling, slik som de nye kraftpakkene fra VW har. Den så rett og slett ut akkurat som en helt vanlig diesel.

Men det var stor forskjell på ytelsene avhengig av om du hadde manuell eller automatgirkasse.

Giret du selv kunne du sprinte til 100 km/t på bare 6,1 sekunder. Hvis du valgte automatgir, ble samme øvelse plutselig to sekunder tregere.

8,1 sekunder er kjapt nok isolert sett, men ikke imponerende med tanke på motoren i denne modellen.

Fikk skryt

Forøvrig har W8-modellen permanent firehjulstrekk - og det kommer nok godt med. Ikke minst på vinteføre og under hard akselerasjon.

Bilen fikk skryt for å ha gode kjøreegenskaper.

Dessuten beholdt du jo alle de praktiske fordelene en Passat byr på i form av plass. Særlig gunstig er naturligvis stasjonsvogna. Bagasjerommet på disse bilene tar 450 liter, eller hele 1.545 liter om du legger ned ryggen på baksetene.

Som du sier, kanskje ikke den bilen som står øverst på ønskelista til så veldig mange. Men om du vil ha noe gromt som ser anonymt ut, ja, så er det jo et alternativ. Men hvis du vil ha skikkelig fraspark i akselerasjonen, så veldig manuell girkasse!

 

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Les også: Her er de beste bruktbilkjøpene i hver bilklasse

W8-merket i grillen og på motoren er tydelige tegn på at dette er noe utenom det vanlige.
W8-merket i grillen og på motoren er tydelige tegn på at dette er noe utenom det vanlige.