GJELDER FLERE: Onsdag skrev TV 2 om «Thomas», som opplevde at multimediemeldingene han sendte til kjæresten,havnet hos en fremmed mann. Nå viser det seg at flere kan ha blitt rammet av samme feil. FOTO: Privat
GJELDER FLERE: Onsdag skrev TV 2 om «Thomas», som opplevde at multimediemeldingene han sendte til kjæresten,havnet hos en fremmed mann. Nå viser det seg at flere kan ha blitt rammet av samme feil. FOTO: Privat

Feil hos NetCom kan sende meldingene dine til fremmede:

Datatilsynet: – Her kan det være store mørketall

En feil hos NetCom gjør at private mms-meldinger kan havne hos fremmede. Datatilsynet er bekymret for at feilen kan gjelde flere enn NetCom er klar over.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag skrev TV 2 om «Thomas», som opplevde at private multimedie-meldinger han sendte til sin kjæreste havnet hos en fremmed mann. 

I etterkant har TV 2 blitt kontaktet av et titalls NetCom-kunder som har blitt rammet av liknende feil. 

– Jeg fikk en mms som jeg visste var fra en kollega, men med ukjent nummer, som jeg svarte på. Det viste seg at jeg svarte en helt ukjent person i Midt-Norge, sier Marco Hunstad (33). 

Han forteller at da den samme kollegaen skulle sende en mms til sin mor, skjedde det samme: hun mottok mms-en, men fikk opp en ukjent avsender på skjermen. 

– Det er ikke bra i det hele tatt at sånt skjer, sier Hunstad.

En annen tipser som har opplevd det samme varsler at han kommer til å bytte abonnement så snart bindingstiden på hans telefon er over. 

Har du opplevd at dine private meldinger har havnet på avveie? Tips våre journalister her!

BEKYMRET: Helge Veum, avdelingsdirektør i tilsyns- og sikkerhetsavdelingen i Datatilsynet. FOTO: HANS FREDRIK ASBJØRNSEN.
BEKYMRET: Helge Veum, avdelingsdirektør i tilsyns- og sikkerhetsavdelingen i Datatilsynet. FOTO: HANS FREDRIK ASBJØRNSEN.

Bekymret for mørketall

Flere kunder stiller nå spørsmålstegn ved om problemet er så marginalt som NetCom hevder. Den bekymringen deles av Datatilsynet.

– På generelt grunnlag er det viktig med sikre telekommunikasjonstjenester, som vi har tillit til, sier Helge Veum, avdelingsdirektør i tilsyns- og sikkerhetsavdelingen i Datatilsynet, til TV 2.

Veum mener det er spesielt viktig å få rede på om feilen er noe NetCom selv kan avdekke. 

– Her kan det åpenbart være store mørketall. Hvis du er avhengig av at publikum sier fra, er det ikke selvsagt at alle gjør det. Noen vil kanskje kun si ifra til avsender, og si seg fornøyd med det, sier Veum. 

Det er post- og teletilsynet som forvalter regelverket som ivaretar taushetsplikten i elektronisk kommunikasjon. I et brev sendt til NetCom 18.06.2014 har de bedt selskapet om å rydde opp. De krever blant annet å få vite om selskapet har noe eget system for selv å identifisere når feilen oppstår.

– Det er viktig at konfidensialiteten i elektronisk kommunikasjon blir overholdt av de som tilbyr tjenestene. Kundene skal være så sikre som mulig sikre på at de kommuniserer med den som disponerer nummeret, og at systemene som håndterer dette fungerer som de skal, sier assisterende direktør i Post- og teletilsynet, Elisabeth Sørbøe Aarsæther, til TV 2.

Tar saken alvorlig

– Den saken her har høyeste prioritet hos oss, og vi jobber på spreng for å løse problemet. Vi er svært lei oss for at kunder har opplevd det, sier Severin Roald, kommunikasjonsdirektør i NetCom.

Han sier NetCom ikke har noen oversikt over hvor mange kunder som kan være rammet av feilen, men understreker at det er svært få. 

– Jeg får tekniske rapporter på dette. Vi vet at enkelte kunder er berørt, men det er ikke et stort omfang. Vi får fortløpende beskjed om det er noe galt, men hittil er det få kunder som har kontaktet oss, sier Roald. 

– Vil det si at dere er avhengig av at kunder henvender seg til dere for å få vite om feilen?

– Antall kundehenvendelser er en temperaturmåler for oss. Hittil er det få kunder som har henvendt seg til oss om det problemet.

– Hva tenker du om datatilsynets bekymring om at det her kan finnes mørketall?

– Uavhengig av antall kunder, tar vi det alvorlig. Det skal ikke skje, og vi jobber på spreng for å finne feilen, sier Roald.