Flatt batteri er en veldig vanlig feil også på sommerstid
ifølge veihjelpselskapene. Illustrasjonsbilde.
Flatt batteri er en veldig vanlig feil også på sommerstid ifølge veihjelpselskapene. Illustrasjonsbilde.

Ikke glem dette - selv om det er sommer

Det kan i verste fall koste deg flere tusen kroner

annonse
Laster inn forumet...

Himmelen er blå, solen skinner, humla suser og ute på fjorden tøffer en snekke dovent avsted.

Det er godt for en nordboer å slippen snø, ullsokker, kalde morgener med isskrape og tunge vintersko - og alt som vinteren ellers fører med seg.

Mange flate batterier

Nå skal vi absolutt ikke slå sprekker i sommeridyllen, men kanskje heller få komme med en ørliten oppfordring om å huske på en trofast venn med fire hjul i garasjen.

For det er ikke tilfeldig at en stor andel av utrykningene til NAF, Viking og Falck handler om flatt batteri og startproblemer – også i sommerhalvåret.

Nyere biler bruker stadig mer strøm. Dersom bilen brukes til mye småkjøring, røyner det fort på for batteriet - selv om det er varmt i været.

– Hjelp, batteriet er flatt! Må det byttes?

Vedlikeholdslading er viktig

Oppfordringen blir derfor å vedlikeholdslade batteriet, selv om det er sommer.
En rimelig batterilader kan spare deg for rådyre bilreparasjoner. Moderne biler er fulle av avansert elektronikk, som er svært sårbar for dårlige startkabler og plutselige spenningshopp.

- Hvis en hovedstyring til motoren må skiftes, går tusenlappene fort, sier salgssjef Arne Torvbråten i DEFA AS.

- Ved å investere i en enkel, rimelig og brukervennlig batterilader kan man raskt og lettvint etterlade/vedlikeholdslade batteriet slik at dette til enhver tid er på topp.

Har man alltid fulladet batteri, slipper man både ergrelser og kostnader ved plutselig å stå der uten å få start på bilen. Har man ingen snill nabo til å hjelpe seg med startkabler, blir løsningen ofte å ringe til ett av veihjelpselskapene. Uansett så tar det tid, i tillegg til risikoen for kostbare feil ved lite kvalitetssikret selvhjelp.

Lade batteriet - slik gjør du det: 

God økonomi

- Å sørge for at batteriet alltid er godt ladet, er dessuten god økonomi. Det er ikke uvanlig at et batteri i en ny bil i dag kan ryke allerede etter 2-3 år.

- Da kan det være nyttig å vite at regelmessig etterlading – for eksempel månedlig – kan øke batteriets levetid til 10-12 år, sier Arne Torvbråten til slutt.

Les også: Slik får du sommerklar bil på 1-2-3.