Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Den bitte lille Toyota Aygo hilste vi på for første gang i 2005. Nå er det klart for en helt ny versjon av bilen som er ett samarbeide mellom Toyota og og PSA Peugeot Citroën, og bygges på deres fellesforetak TPCA i Kolín i Tsjekkia.

Navnet skal i følge ryktene stamme fra det engelske "I-go".

Fra 139 500 kroner

Nå er det klart for en helt ny og forbedret utgave av den lille sjarmerende tassen, som forsatt vil være en av Norges billigste biler med en startpris på 139.500 kroner.

Små biler kan også være barske!
Små biler kan også være barske!

Foruten ny og frisk design, har Aygo blitt mer komfortabel, stillegående og - ikke minst - morsommere å kjøre. Sistnevnte skyldes først og fremst økt vridningsstivhet i konstruksjonen.

Tesla og Toyota lager elbil sammen

Skreddersøm

Både interiør og eksteriør er konstruert slik at Aygo kan leveres i en rekke varianter. 

Den har fått økt plass i kupeen nye utstyrsløsninger. Disse er særskilt designet for å passe livsstilen til den yngre kundebasen som Toyota håper at Aygo skal tiltrekke seg.

Det kanskje mest iøynefallende utstyrseksempelet er multimediasystemet. En sju tommer stor berøringskjerm brukes til å styre en rekke funksjoner, og MirrorLink-tilkoblingen for smarttelefon setter bilen i stand til å integreres sømløst.

Moderne "kommandosentral" i form av 7-tommers berøringsskjerm
Moderne "kommandosentral" i form av 7-tommers berøringsskjerm

Hovedelementet i interiørdesignen er den trapésformede midtkonsollen, som gjenspeiles i lufteventiler, i dørsider og rundt girspaken. 

Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil

Større - men bare litt ...

Nye Aygo byr på bedre plass enn forgjengeren
Nye Aygo byr på bedre plass enn forgjengeren

Ett av designgrepene som får nye Aygo til å stå frem, er det nevnte X-designtemaet. For at frontlyktene skulle passe inn, måtte det tas drastiske grep: Lyktene måtte få projektorteknologi. Dette er uvanlig i småbil-segmentet, der de fleste modeller gjerne utstyres med billigere og større reflektorer.

X-designtemaet danner også rammen rundt den personlige tilpassingen av eksteriøret, som er essensielt for uttrykket til nye Aygo.

Det var helt avgjørende at nye Aygo skulle være like kompakt som forgjengeren. Derfor er lengden kun økt med 25 mm til 3.455 mm. Til tross for at takhøyden er økt med 7 mm, er nye Aygo faktisk blitt 5 mm lavere for å gjøre aerodynamikken enda bedre. Samtidig ble sporvidden økt med 8 mm både foran og bak for å gjøre bilen stødigere og mer stabil.

Til tross for at akselavstanden er uendret, er kupeen 9 mm lengre. Armlener med ytterligere 20 mm bredde bidrar til vesentlig økt komfort i forsetene.
Det ble ikke minst funnet rom for økt volum i bagasjerommet: De 168 literne er 29 flere enn i forrige generasjon.


En motor - på en liter

Økt komfort og bedre ergonomi loves ombord i nye Aygo
Økt komfort og bedre ergonomi loves ombord i nye Aygo

Motorvalget i nye Aygo er enkelt. Den tilbys kun med Toyotas prisvinnende, 1,0-liters tresylindrede motor (VVT-i). Den er fortsatt en av de letteste motorene i sin klasse, men leverer bedre ytelser og klasseledende drivstoffeffektivitet.

Motorytelsen er økt til 51 kW (69 DIN hp) ved 6.000 o/min. Dreiemomentet har samtidig lagt på seg til 95 Nm og nås ved 2.000 omdreininger.

Noen rakket blir likevel ikke Aygo. 0-100 km/t på 14.2 sekunder krever en viss tålmodighet - og den teoretiske toppfarten på 160 km/t ville vi nok styre unna ...

Blandet forbruk er redusert fra 0,44 til 0,38 l/mil, som må sies å være godkjent. Samtidig er CO2-utslippet på lave 88 g/km.

Toyota Aygo her en helt spesiell lillebror

Toyota Aygo - en bil med høy X-faktor
Toyota Aygo - en bil med høy X-faktor


Tre utstyrsnivåer

Nye Aygo kommer i tre ulike utstyrsnivåer - og i tillegg tre ulike spesialmodeller.
Alle utstyrsversjoner har FM/DAB+-radio med USB- og AUX-tilkobling, LED-kjørelys, klimaanlegg, stabilitetskontroll (VSC) og bakkestarthjelp som standardutstyr.

"X-play" får en pianosvart x-formet grill og 15 tommer store stålfelger. Innvendig er skinnratt med fjernstyring av stereoanlegget standard, akkurat som høydejusterbart sete, varmeseter og fartsbegrenser.

Høyeste utstyrsnivå har fått navnet «x-wave». Den preges av et stort foldetak i kanvas og 15-tommer store aluminiumsfelger. Interiøret henter detaljer fra eksteriørfargen. Lydsystemet er samtidig oppgradert med x-touch-multimediasystem med berøringsskjerm og ryggekamera. 

Nye Aygo kommer til Norge i september og den Norske importøren har som mål å selge 500 biler det første året.

Prisliste:

Dette blir en av Norges aller billigste nybiler
500 nordmann skal kjøpe Aygo i 2015
500 nordmann skal kjøpe Aygo i 2015

 Dette er vår test av dagens Toyota Aygo