PÅ VILLE VEIER: En feil hos NetCom gjorde at det var en helt annen enn kjæresten som mottok bildene «Thomas» sendte. Selskapet sier de er klar over feilen, og jobber med å utbedre den. Foto: Privat
PÅ VILLE VEIER: En feil hos NetCom gjorde at det var en helt annen enn kjæresten som mottok bildene «Thomas» sendte. Selskapet sier de er klar over feilen, og jobber med å utbedre den. Foto: Privat

«Thomas'» private bilder til kjæresten havnet hos fremmed mann

Mannen trodde han sendte mms til sin kjæreste. I stedet havnet de private bildene hos en 41 år gammel mann i Bergen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Dette er en grov krenkelse. At man ikke kan være trygg på å sende bilder, er ille, sier «Thomas». 

For noen dager siden sendte Thomas' kjæreste ham en mms fra sin mobiltelefon. Den gikk først ikke gjennom, og da Thomas til slutt mottok meldingen, kom den fra et fremmed nummer.

– Jeg burde kanskje stussa over at de kom fra et fremmed nummer, men jeg tenkte ikke på det. Hun har et tvilling-simkort, med et nummer jeg ikke kjenner til, sier han.

Truet med anmeldelse

Derfor sendte han en mms som svar til det nummeret han hadde fått meldingen fra. Kjæresten fikk imidlertid aldri mms-en Thomas sendte. I stedet fikk Thomas en tekstmelding fra en ukjent person, der det sto at dersom det ikke ble slutt på mms-ene, ville saken bli anmeldt.

– Han var sint til å begynne med. Det viste seg at de private mms-ene, som jeg har sendt til kjæresten, og som hun har sendt til meg, hadde gått til hans telefon, sier Thomas.

Han er opprørt over at man ikke kan være sikker på at bilder havner der de skal, og mener NetCom burde informert sine kunder om problemet.

– Det er ille at NetCom ikke går ut og informerer, når de vet at det er et sikkerhetshull der, sier han til TV 2.

TV 2 har vært i kontakt med 41-åringen som mottok mms-meldingene. Han forteller at han ble svært overrasket da det som skulle vært en privat meldingsutveksling mellom kjærester plutselig dukket opp på hans telefon. 

– Jeg ble sint med én gang, men jeg har sympati med fyren. Vi er voksne, og sånt kan skje, sier mannen til TV2, og legger til: 

– Disse meldingene var det jeg som oppdaget, men hva hvis det hadde vært min datter på ti år som åpnet meldingene? Det er ille hvis private meldinger kan dukke opp tilfeldig på fremmedes telefoner, sier han.

Har du opplevd at dine private meldinger har havnet på avveie? Tips våre journalister her!

– Kjenner til problemet

Kommunikasjonsrådgiver i NetCom, Ellen Cecilie Scheen, beklager hendelsen på det sterkeste. Hun sier selskapet jobber med å finne løsninger som skal gjøre at noe liknende ikke skjer i fremtiden.

– Vi kjenner til problemet, og har jobbet intenst den siste uken for å finne ut av det. Vi har vurdert ulike tekniske løsninger, og har valgt en løsning som skal gjøre systemene våre enda mer robuste. Problemet skal være løst innen et par uker, og forhåpentligvis i løpet av denne uka, sier Ellen Cecilie Scheen, kommunikasjonsrådgiver i NetCom.

– Hva er grunnen til at dere ikke har varslet deres kunder om problemet?

BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver i NetCom Ellen Cecilie Scheen. FOTO: NetCom.
BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver i NetCom Ellen Cecilie Scheen. FOTO: NetCom.

– Primært er det fordi vi anser problemet som marginalt. Det er ubehagelig, men det gjelder heldigvis svært få, sier Scheen. 

Hun forteller at NetCom ikke har tall på hvor mange som kan ha opplevd feilen, men føler seg sikker på at det ikke gjelder mange.

– Det er svært begrenset, men vi forstår at det er ubehagelig. Vi beklager på det sterkeste overfor kunder som har opplevd dette, sier Scheen.

BER NETCOM RYDDE OPP: Assisterende direktør i Post- og teletilsynet Elisabeth Sørbø Aarsæther. FOTO: Post- og teletilsynet.
BER NETCOM RYDDE OPP: Assisterende direktør i Post- og teletilsynet Elisabeth Sørbø Aarsæther. FOTO: Post- og teletilsynet.

Post- og teletilsynet følger saken

Ifølge NRK skal liknende saker ha funnet sted med jevne mellomrom de siste fire årene. Hver gang har NetCom vist til tekniske problemer, og lovt tiltak for å løse dem raskt.

Post- og teletilsynet ser alvorlig på sakene. I et brev sendt til NetCom den 18.06.2014 ber tilsynet selskapet om å rydde opp. 

– Vi ser alvorlig på at det kan synes som konfidensialiteten er brutt i flere tilfeller, og derfor har vi bedt NetCom gjøre rede for hva de har gjort og gjør for at det ikke skal skje igjen, sier assisterende direktør i Post- og teletilsynet, Elisabeth Sørbøe Aarsæther, til TV 2.

Post- og teletilsynet etterlyset blant annet svar på hvilke rutiner som finnes for å varsle og informere kunder som blir rammet av feilen, og om NetCom har et system for å kunne identifisere når feilen oppstår, eller om de er avhengige av at kunder selv melder dette inn. 

Aarsæther understreker at hun i hovedsak kjenner sakene fra media. Kun i ett tilfelle har en kunde henvendt seg direkte til Post- og teletilsynet. Likevel ser tilsynet alvorlig på sakene. 

– Det er viktig at konfidensialiteten i elektronisk kommunikasjon blir overholdt av de som tilbyr tjenestene. Kundene skal være så sikre som mulig sikre på at de kommuniserer med den som disponerer nummeret, og at systemene som håndterer dette fungerer som de skal, sier Sørbøe Aarsæther.

Kommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Scheen bekrefter at NetCom har mottatt brevet, og lover å redegjøre for saken innen fristen som er satt. 

– Alle spørsmål vil da bli besvart, sier hun.