Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Husker du da BMW for første gang kom med en M5? Hvis ikke, skal du få noen tips på veien her: Hockeysveis, skulderputer, stripete Ball-genser og bleika Levis var høyeste mote. Boris Becker blir tidenes yngste vinner på Wimbledon og britiske forskere oppdager "hull" i ozonlaget. Microsoft lanserer første Windowsversjon 1.0 og Dire Straits'  hit "Money for nothing" er en av årets mest spilte låter på radio verden over.

Jada - vi er midt på 80-tallet. Helt på midten til og med. Vi snakker 1985.

Det var altså da BMW lanserte sin første M5 på bilutstillingen i Amsterdam. Den gang var den basert på E28-modellen.

BMW hadde fått tilbakemeldinger om at markedet ønsket seg en stor og romslig sedan, som samtidig hadde ytelsene til en sportsbil.

Det skal vi fikse, tenkte BMW.

BMW M3 er også en skikkelig tøffing. Les mer her:

Det var med denne 1985 modellen  hele M5-eventyret begynte.
Det var med denne 1985 modellen  hele M5-eventyret begynte.

Man tager hva man haver ...

De tok utgangspunkt i chassiset til BMW 535i og videreutviklet motoren de hentet fra den smått legendariske sportsbilen BMW M1. I kjent BMW-tradisjon en rekkesekser.

Denne gangen var den på 3,5-liter med doble overliggende kamaksler, fire ventiler per sylinder og et Bosch Motronic innsprøytingsanlegg. Men ingen turbo.

Girkassen var en 5-trinns manuell leverte av anerkjente Getrag.

Verdens raskeste!

Effekten var 286 hestekrefter ved 6500 o/min. Momentet var på 340 Nm. Det var nok til å sende bilen som veide 1430 kg fra stillestående til 100 km/t på bare 6,2 sekunder.

Den var med det på lanseringstidspunktet den raskeste sedanen i verden.
Toppfarten passerte med minst mulig margin det magiske 250 km/t. Vi snakker 251!

Med denne provoserte BMW skikkelig: 

Slik så den første M5-en ut innvendig.
Slik så den første M5-en ut innvendig.

Ikke bare fryd og glede

Man skulle jo tro at med en slik bil i sortimentet var alt bare fryd og glede. Men slik var det ikke.

Ryktene sier at selgerne ofte snakket negativt om 0-100-tiden på M5 til fordel for den større, tyngre og ikke minst dyrere BMW M635 CSi - som forhandlerne tjente mer penger på...

Håndbygget

M5-en ble håndbygget av BMW M Sport-avdelingen og kun 2.100 eksemplarer så dagens lys av denne  første versjonen.

BMW M1 (til venstre) var bilen som "lånte bort"motoren sin til den første M5-en
BMW M1 (til venstre) var bilen som "lånte bort" motoren sin til den første M5-en

Selv om 24 biler ble bygget i allerede i 1984, så er alle 1985-modeller og også registrert det året.

Det vil si for 29 år siden. Noe som igjen vi si at bilene til neste år er veteraner etter 30-års regelen.

Les vår test av ny BMW M5 her: 

30 Jahre edition

Vi kommer - i kjent Broom-stil - selvfølgelig tilbake med fyldig kjøpeguide på denne BMW klassikeren når 30-års jubileet er et faktum..

BMW selv har feiret det hele litt på forskudd og allerede kommet med en "30 jahre edition" av M5. Og den er sannelig verdt et jubileum for M5 har blitt en sterk merkevare - og en legende for bilprodusenten fra Bayern.

Les også: BMWs nye M5 blir svært eksklusiv

Hele M5 gjengen samlet. Fra venstre E28, E34, E39, E60 ogF10 foran
Hele M5 gjengen samlet. Fra venstre E28, E34, E39, E60 og F10 foran