Skumgummi på innsiden av dekket viser seg å være svært effektivt for å få ned støynivået.
Skumgummi på innsiden av dekket viser seg å være svært effektivt for å få ned støynivået.

Slik kan det bli mye stillere i bilen

Lanserer nytt og håndlaget dekk.

Hybridbiler - og ikke minst ladbare hybrider - er noe vi kommer til å få mye mer av i årene som kommer.

Disse bilene kombinerer i praksis elbilenes fordeler med betydelig rekkevidde - og er i så måte et langt mer miljøvennlig alternativ enn å ha både elbil og en bil som går på bensin eller diesel.

Fordelene er lavere forbruk og dermed også utslipp. Hybridbilene har også den hyggelige tilleggsdimensjonen at de er nesten lydløse når de kjøres på strøm.

Guide: Slik velger du riktige sommerdekk

Spesielt for hybridbiler

Når motorlyden er borte, hører man naturligvis dekkstøy langt bedre, og det er en utfordring dekkprodusentene har tatt.

Continental kommer nå med et dekk  som er spesialtilpasset hybridbiler. Det tar utgangspunkt i dekket eContact som ble lansert for elektriske biler i 2011.

Takket være ny teknologi er dette håndlagde sommerdekket det første fra Continental som har oppnådd toppkarakteren A på EUs nye dekkmerking, både når det gjelder feste på våt asfalt og rullemotstand.

Lei av bråket - men hva kan du gjøre?

Lavere rullemotstand

Continental kan allerede nå levere Conti.eContact i seks forskjellige dimensjoner for både 17 toms og 18 toms felger, spesialdesignet for hybridbiler som Opel Ampera, BMW 5 ActiveHybrid, Lexus LS 600h, Porsche Cayenne S Hybrid og en rekke andre hybridbiler på markedet, opplyser selskapet i en pressemelding.

Rullemotstanden er rundt 20% lavere enn et vanlig personbildekk, mens festet på våt asfalt er beholdt. Dette er mulig takket være avansert teknologi, ny gummiblanding og avansert produksjonsteknologi Når det kommer til kjøreegenskaper og bremsing er dekket like godt som andre dekk fra Continental i samme dimensjon.

Tynt lag med skumgummi

eContact er utviklet for å minimere støy i kupeen ved å bruke den såkalte ContiSilent-teknologien. Et tynt lag med skumgummi er festet på innsiden av dekket, noe som reduserer vibrasjoner og som reduserer støynivået.
- Man merker en tydelig forskjell på støy inne i bilen om man kjører med ContiSilent eller ikke. Vi i Continental har forsket på dekkstøy lenge, og for mange år siden eksperimenterte vi med å legge en skumgummi-profil på felgen inne i dekket. Det er på mange måter den samme teknologien vi bruker nå, men nå er skumgummien festet til dekket, forteller teknisk sjef for Continental i Norge, Frank G Larsen.

Sommerdekk: Her er årets testvinnere

LES OGSÅ: Hysj - i denne er det stille!